Jump to content

Kjøpe ny pipe med en godkjent søknad på jaktrifle


Tullekokken

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe en ny pipe i 17HMR til en CZ455 som jeg har i 22LR. Jeg har søkt om våpentillatelse på nett til en ny rifle og fått det godkjent, men kan denne brukes til å kjøpe en pipe hos en privatperson på Finn.no eller må jeg sende en ny søknad for våpendel? 

 

Jeg ringte politiet for å få svar på spørsmålet mitt, uten å få ett tydelig svar. Fikk beskjed om at jeg måtte sende en mail til våpenkontoret og at jeg ville få svar etterhvert...

 

Jeg ringte så til en forhandler og hørte om de visste svaret. De sa at det ikke var noe problem og at de kunne ordne det. Men da må jeg jo kjøpe pipa hos de og den koster ganske mye mer der enn den jeg fant på Finn.no. 

 

Holder det å kun fylle ut fabrikkmerke, kaliber, pipelengde og nummer på pipa i våpentillatelsen og sende det inn til politiet? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok selv aldri gjort noe slikt ved privat bruktkjøp uten skriftlig godkjenning fra Politiet, selv om det sikkert hadde ordnet seg på ett eller annet vis. Pleier gå fort å få svar på mail, vertfall her jeg bor i sør, så unødvendig å ikke vente på en skriftlig godkjenning/avslag der.

 

Det er heller ikke alltid godt å vite hva de sier ja til og ikke. Tidligere har jeg kjøpt kombi på haglesøknad (etter først å ha mailet med dem og sjekket dette var OK), forrige uke spurte jeg om det samme da jeg har en godkjent søknad liggende og fikk beskjed om at det ikke var lov og jeg måtte søke på nytt. Er ikke verdt den lille ventetiden lengre, eller prisen av en ekstra søknad, å gamble på dette da det fort blir mye styr om man møter på feil person som skal se gjennom disse papirene i ettertid…
 

Ved kjøp hos forhandler er det mer safe tenker jeg, har kjøpt pipe til S&L på riflesøknad hos J&F uten å tenke mer over det da de sa de fikser med våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...