vingemutteren Posted September 28, 2008 Share Posted September 28, 2008 Heisan, siden sluttstykke gikk ned med mann og mus, tok jeg like godt å hentet ned den engelske versjonen (etter å ha fikset bilde linkene i den) fra Rimfirecentral. Skal ta å oversette den tilbake til Norsk sånn litt etterhvert. Den som har hengt med en stund fra gamle SL forumet, vil huske at det første jeg gjorde etter å ha kjøpt min CZ 452 American i 22lr (uten om å montere demper på den). Var å få gjort en skikklig avtrekksjobb hos Petter Sannes på Åndalsnes. Senere merket jeg meg at jeg slet med skyting fra benk grunnet avtrekksfeil, og at denne ble betydligt forverret av det store etteravtrekket på rifla. Etter en prat med jaktdepotets børsis i samband med en avtrekksjobb på min cz 452 Varmint i 17 hmr, kom det frem at han viste om at en amerikansk børsemaker hadde kald hammret avtrekkguiden for å fjerne etteravtrekket på cz 452. Selvfølgelig måtte jeg bare prøve selv (en ny avtrekker guide koster ikke stort mere enn 150kr hos Alm's. Så risken var ikke s stor). Bare ett OBS! Om man ikke har gjort avtrekksjobb, eller på annen måte ikke er ferdig med selve avtrekksjobben, bør man vente med etteravtrekksjobben til det andre er ferdigt. Dette fordi man endrer på en god del vinkler med denne jobben, og da er det ikke greit å gjøre en vanlig avtrekksjobb etterpå (uten mye tilpassing). Nødvendige verktøy var Hammer, tang, og hjemmelaget kjørner + en ambolt siden avtrekker guiden skulle hammres ut til nesten 2mm større lengde. Avtrekkerfjær guiden, er stålstanga inne i fjøren en ser her på bildet, en ser også avtrekksvekts justeringen (mutter og skive) som står på denne. Det er denne stanga som må forlenges for å redusere etteravtrekket. I midten av lasekassa på bildet, ser man toppen av avtrekkerfjerguiden i hvile posisjon (før modifikasjon). Poenget er å få denne til trenge lenger opp gjennom låsekassa. Her ser vi det samme, men etter modifikasjonen, og en ser tydlig merkene og deformeringen etter all hammringen. Her med avtrekkeren i sin bakerste posisjon, for å kunne løse ut sluttstykket. Her ser vi bolten, om en ser nøyere etter der bolthendelen er festet til bolten. Vill man se skrape merker ca 3mm fra forkant av ringen til bolhåndtaket og bakre låseklakk. Disse merkene kommer over tid, når en har holdt inn avtrekkern for å spenne ned rifla når en lukker bolten. Omtrent så nærme var målet mitt å komme med forlengningen av avtrekkerfjærguiden, og samtidigt kunne avfyre skudd med rifla. Her ser vi guiden (med mutter og skive på) samt fjæren og pinnen som låser guiden på plass i avtrekkeren ved siden av. Det kan være lurt å la mutter og skive stå på guiden under hamringen, siden disse kan bli vansklige å montere etterpå. Pass på at en ikke endrer form og fasong for mye på guiden (siden en da risikerer at den hverken vil passe i kassa eller at fjæren vil gli lett på den. Her ser vi låsepinnen som kobler sammen avtrekksfjær guiden med avtrekkeren (oppe til høyre). Slå den ut fra denne siden, og ikke mist låsepinnen. Her ser vi klaringen mellom avtrekker og sear (etteravtrekket), før modifisering. Det er på 1mm, og dette øker selvsagt betydligt ut over den vektarmen avtrekkeren nå engang er. Og her ser vi det samme etter modifiseringen, etteravtrekket er redusert til mellom 0.05mm og 0.1mm. Det er muligt å minske dette, men for tiden er jeg tilfreds (etter en siste justering, er etteravtreket nå så godt som 0mm på avtrekkeren). Her ser man toppen av avtrekksfjærs guiden etter modifikasjonen, med ett 0.05mm søkerblad mellom avtrekker og sear. Dette viser hvordan det skal se ut ved en tilnærmet 100% tilpassning. Jeg hadde noen problemer med sluttstykke utløsningen etter at modifikajsonen var utført på avtrekkerfjærguiden. Jeg løste dette med en dråpe ca lim og fyll pulver (ser ut som sukker), slik at jeg laget ett shims av dette materialet. Dette satte geometrien i avtrekket tilbake dit den skulle, og siden har dette fungert prikkfritt. Her ser en sear etter at jeg har vasket den med aceton, og laget shimset med medium CA lim og fyll pulver laget for å fylle opp sprekker o.l i kombinasjon med CA lim. Jeg er godt fornøyd med avtrekket nå, det er konsist og uten noe som forstyrrer. Den løser ut ved 750g og har ingen etteravtrekks bevegelse. Disse modifikasjonene kan også gjøres etter at ett vanlig avtrekks kit (t.d Eric Brooks sitt. Nå kjent som YO Dave kit) er montert. Jeg har kjøpt en ny guide til min 17hmr, og der tok det ikke mange slaga med hammeren, før jeg endte opp med å slipe av litt på toppen av guiden (orginal deler er ofte litt i overmål). Denne har også ikke noen etteravtrekks bevegelse. Og bryter ved ca 800g med orginal fjær. Denne låsekassa er beddet, og en ser rester etter slipp middelet rundt om, børsa er ikke rusten, selv om det kan se slik ut på noen av bildene. Merk at mine avtrekksvekter er med låsemutter og låsing for denne montert sammen med uendret original avtrekker fjær. Ved å bytte til en letter fjær, burde man kunne oppnå svært lette (med noe usikkre?) avtrekk. Vingemutteren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.