Jump to content

Måle rand på .22 ammo?


barerobert

Recommended Posts

Fant et snedig verktøy når jeg satt å surfa...

 

 

Etter litt googling fant jeg at Midway har et annerledes verktøy, men de har det ihvertfall.

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/382448" target="_blank" target="_blank

 

Kan dette ha noe for seg? Jeg spør siden jeg ikke er inne på hvordan lengder, tykkelser, vekt o.s.v. på .22 ammunisjon påvirker ballistikk...

Link to comment
Share on other sites

Våre bedre miniatyrskyttere brukte tidligere slikt verktøy til å sortere patroner i batcher etter variasjoner i diameter og tykkelse på patronrimmen. Forstår det slik at dette er mindre vanlig brukt i dag.

I dag er produksjon/kvalitetskontroll innrettet for å utføre dette for de dyreste patronene. Det skulle bare mangle for .22 l.r. patroner til kr. 3 pr stk.

Svar på spørsmålet blir da: vil du sortere rimelig treningsammo for å forbedre presisjonspotensialet på denne kan dette verktøyet kanskje ha noe for seg.

Link to comment
Share on other sites

Står noe om slik sortering i ei Ruger 10/22 bok som jeg har. Da fikk de merkbart bedre presisjon når de brukte patroner med lik randtykkelse. der brukte de ei .223 tomhylse og skyvelær for å måle. Har du digitalt skyvelær så kan du nullstille når du måler .223 hylsa, så får du randtykkelsen når du måler med 22 patronen stappa inni .223 hylsa. Vet ikke om forklaringen min er så bra, men man putter 22 patronen med kula først ned i ei .223 hylse slik at den blir hengende på kraven. Da jeg testa det måtte jeg utvide .223 halsen litt for at .22 patronene skulle gli lett nedi.

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er å sortere en pakke og se hvor stor spredningen er. Deler det seg naturlig i to grupper er det enkelt, men ofte ser man en omtrentlig normalfordeling. Da prøver du de midterste to tredeler eller deromkring, litt avhengig hvordan spredningen er. Om du merker en bedring prøver du midterste halvpart osv.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde det samme for morro skyld med 223 hylse, men fant ingen variasjon på

eley match, men top shot fra xxl derimot var det litt mer variasjon.

Gadd ikke måle fler enn en pakke med top shot, og fant 2 såkalte fluer.

Tok med boksen på banen i dag å testet først di som var javnest, og det jeg

mistenkte var fluer, og tror du ikke je.....e stakk ut i nieren.

Dette er ikke noe jeg kommer til å bruke mye tid på. For kjøper en

billig ammo er det fluer i boksen okke som.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...