Jump to content

Bedding Tikka t3


*rhino*

Recommended Posts

Lurer på om jeg skulle ha bedda tikkan. Det er en 6,5x55 med laminat stokk.Har hørt av flere at det ikke er noe vits i å bedde en tikka. Men jeg synts den sammler litt for dårlig og jeg tror at bedding er løsnigen.

Noen som har noen tips?

På tikkan så er det løs rekyll klakk, hva gjør jeg evt. med den.Teiper jeg den opp eller smører den med slipepasta eller støper den fast i beddinga?

(Sikkert et dumt spørsmål men det er bedere å spøre enn å gjøre en stor feil)

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Bedding er aldri til skade, men hvilken effekt det vil ha vet man ikke før man har gjort det. Å si at alle rifler alltid går bedre etter bedding kjøper jeg ikke, laminat og syntstokker er jo i utgangspunktet ganske stabile. Men man vil som minimum kjøpe seg litt sjelefred ved å vite at alt er så bra som det kan bli og at sjansene for fremtidige overraskelser er mye mindre.

 

Personlig er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gjort, en ubedda rifle er en halvferdig rifle.

Link to comment
Share on other sites

Ikke tillegg meg utsagn jeg ikke har ytret Fulmen.

Jeg har aldri sagt at du alltid faar bedre presisjon av aa bedde. Det jeg sa var at dualltid vil ha nytte av aa bedde. Det staar jeg fortsatt fast paa, og etter det jeg kan lese av svaret ditt er du ogsaa enig med meg.

Maa alle rifler beddes? -kan man ogsaa sporre om. Nei, selvfolgelig ikke! Det kommer helt an paa om den aktuelle riflas presisjon og stabilitet er god nok eller ikke. Neste sporsmaal er hva som er godt nok?

-Og dermed har vi karusellen i gang.....

Personlig bedder jeg absolutt alle rifler jeg skal eie og anbefaler alltid bedding uten unntak.

Link to comment
Share on other sites

Skal du først bedde en T3, er det like greit å legge inn en rekylklakk av stål - gjerne rustfritt eller bedre - med det samme.

 

Alu-klakken holder nok lenge, den, men når den sitter i acraglas blir det liksom litt verre å bytte den hvis den

skulle bli utslitt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 laminat i 7mmm Rem mag.Her ble bedding prøvd,med et resultat der presisjonen var akkurat den samme som før bedding.Rekylklakken er bedda fast i stokken.Tilpassinga /utfresinga fra fabrikk var meget presist utført og derfor ble beddemassen veldig tynn,da jeg ikke fjerna noe treværk ,

Ville ikke ha kosta på 500 kr pluss for å få bedda en T3 hos børsemaker,men gjør du det selv kan det være verdt jobben ,i allefall å bedde fast rekyl klakken i stokken.Dette kan du jo bruke epoxy lim til også.

Link to comment
Share on other sites

Har også bedda min T3 i 243Win. Jeg satte inn en ny rekylklakk av stål når jeg bedda den, allerede etter 200skudd med den var det tydelige merker i klakken, så vil anbefale deg å bytte den. Men om det var noe vits for min del, vell, merka ingen forskjell fra før og etter.

Jeg freste ut litt av treverket og borret opp skruene til låskassen og installerte søyler. Jeg brukte superlim til å holde den løse rekylklakken på plass under beddinga, og bedda klakken inn i stokken. Det gikk greit å skille våpenet seinere, selv med superlimet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...