Jump to content

Hvilken halv-auto hagle anbefales, gass eller rekyldrevet?


Kallek

Recommended Posts

Ønsker å kjøpe en halv-automat hagle, og trenger derfor hjelp til å velge en som er driftsikker og rimelig.

Tenker i utgangspunktet å ikke bruke mer enn 7-8000 kr. Hagla skal for det meste brukes på gåse og andejakt, så

langt løp er en fordel. Bør være lett å vedlikeholde, da jeg jakter endel nær sjøen.

Vil helst ha en i syntstoff. Kaliber 12/76.

Har forstått at det er to typer, gass og rekyldrevet. Virker som gassdrevet har problemer

med lette ladninger. Stemmer dette?

Hvilke merker har gass og hvike rekyldrevet?

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe mer problem med lette ladninger i en gassdrevet

Kontra rekyldrevet. Derimot kan det være problemer med lette lerduepatroner i en halv-auto som kan skyte 12-89. Men dette er ett sjelden problem i en nyere våpen. Kan Ikke gi deg noen anbefaler i prissegmentet ditt men gass eller rekyl har ingen praktisk betydning

Link to comment
Share on other sites

Om du bruker søk-knappen så finner du en del skriverier rundt halvauto-hagler. Noen elsker de og noen hater de, og så er den mange midt i mellom. Du får sikkert en del svar der.

 

Ellers, så har Benelli og Franchi ihvertfall rekylddrevet mekanisme. Tror beretta har gass-drevet.

Jeg ville holdt meg borte fra de billigste. De blir det bare styr med om du skyter mye.

 

Det som sjelden er diskutert er plassering av sikring. Noen hagler har knappen foran avtrekkerbøylen. Det synes jeg er en serdeles dårlig ide. Andre synes sikkert at det går like greit som noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...