Jump to content

[Hjelp] Grom hagglepatron til rådyr.


tikkat3sv

Recommended Posts

Har selv testet den med gammlehaggla, en valmet 412 med full trangborring og langløp. Skøyt på papp utenpå en europalle, 40 meter å da satt det 7 av 12 kuler i plata. Det er ikke så ille, mulig dette vil variere litt men denne buckshoten var iallefall langt bedre enn det som jeg har testet blant dagens utvalg.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg helt enig i, det er bare tøys å tull. Jeg snakker om "what if", men min mening er man skal tilstrebe å ha den beste ammoen, å når en patron funker på 40 meter så funker den vel enda bedre på kortere hold.

Det jeg spør etter er en grom patron på rådyr som er i noe samme gate som buckshot.

 

Å ja han kunne brukt rifle, men han har ikke har rifle, og når han får tilbudet om å låne er han ikke særlig ivrig på det. Med andre ord er han ingen rifleskytter.

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å være svær i kjeften, men har prøvd Rottweils buckshot og visst det er den du tenker på så har dere hatt mere flaks enn ja du veit.

Prøv Remington HD i størrelse T, bra inntrengning og bra dekning på 45m men vil ikke anbefale å skyte rådyr på det holdet.

 

Takker, det var dette jeg var på jakt etter. En god anbefaling.

Mulig vi har hatt flaks og det trenger jo alle jegere av å til :D, men vi har felt mye rådyr med denne patronen både på korte å litt lengre hold, og har aldri hatt skadeskyting.

Link to comment
Share on other sites

Remington HD i størrelse T mener jeg og huske har 50stk. haggel i 5mm størrelse.

Prøvde på Grevlingblinken til NJFF og hadde et snitt på 27 av 50 haggel i dyret på 45m.

Men dyre patroner og en ubehagelig rekyl.

 

Ok, men pris og rekyl spiller ikke så stor rolle for gammel`n tor jeg. Han har ikke så mange dagen på jakt lenger, så en eske patroner hadde hold i noen år :D

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilke fantasihistorier man blir proppet med, så bør man vere realistisk.

Haglehold på rådyr skal ikke strekkes over 25 meter uansett hvilken type superpatron man skulle ha lagt i løpet.

Jovisst, kan man en gang iblandt legge dyret døtt på lengre hold, men da tar man sjanser på dyrets bekostning.

Derimot, holder man igjenn på hold over 25 meter, vil man kunne slippe sikre og dødlige skudd.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilke fantasihistorier man blir proppet med, så finnes det kun en fasit!

Haglehold på rådyr skal ikke strekkes over 25 meter uansett hvilken type superpatron man skulle ha lagt i løpet.

Jovisst, kan man en gang iblandt legge dyret døtt på lengre hold, men da tar man sjanser på dyrets bekostning.

Derimot, holder man igjenn på hold over 25 meter, vil man kunne slippe sikre og dødlige skudd.

 

Hvilken fasit..?

Her har du ikke fulgt med i timen.

Det finnes lovlig, fabrikkprodusert hagleammunisjon i dag som er kapabel til langt over 25 meters hold på rådyr.

Men, man må selvfølgelig treffe, på samme måte som om du hadde brukt ei rifle.

Link to comment
Share on other sites

Samme fasit som du ikke må strekke hold på storvilt over 100 meter. Der er en magisk grense for hold, ferdigheter og utstyr. Denne er det opplest og vedtatt er på 100 meter med rifle på storvilt, og 25 meter på rådyr med hagle.

Utover dette foregår alt på eget ansvar. NJFF, direktoratet for vilt og survannsfisk tar ansvar for alt hvis du holder deg unna oppsatte grenseverdier.

Egen vurdering kommer ikke inn i bildet hvis dette overholdes. Derfor finnes det kun ei rifle, og det er mauser. Det finnes en hagle, og dette er over/under. Kaliber er henholdsvis 30-06 og kal. 12(med nr. US3 hagl) Skal du gå ut over disse grenseverdier er du helt og holdent på egen hånd.

Også når du velger andre våpen, og/eller hold å felle vilt på.

 

En gang hørte jeg om en som skjøt en kråke på 300 meter med rifle(det må være bløff, men kula må jo falle ned et sted, så flaks kan med nød godtas)

En annen gang var det en som nevnte at han hadde skutt en rev på 45 meter(hold, ikke reven da det hadde vært en ny verdensrekord) Igjen; Sikkert et randhagl som hadde truffet øyet(bløtt med mindre motstand)

 

Ikke tenk selv. Hold dere til oppleste regler. Spis frokost hver dag(fullkorn og melk hvis du ikke er allergisk for melk) Legg deg kl 21. Stå opp kl 7. Gå på jobb(ikke en selvfølge i disse tider)

 

FOR ALL DEL; IKKE GLED DEG, livet er et eneste langt mareritt.

Link to comment
Share on other sites

Endelig var HS på plass i denne tråden! Hadde vært fint om du gadd oppdatere folket på haglfronten. Har du kommet til en konklusjon på det nye materialet du testet i en annen tråd (husker ikke hva du kalte det :oops: )

Jeg har prøvd nok til at de er klare til felt test. Bare to dager igjen på rådyr, men resten av sesongen på rev :D

 

For å si det sånn; På 25 meter blir det et kaliber 12 hull gjennom rådyret eller reven. Remington Wingmaster HD i US2 er heller ikke egnet til hold under 25 meter...Men de som laget de (Remington)har ikke lest "fasiten" :roll:

 

De får ta et søk på de trådene om materialer og sånn. Var det ikke hagleepatron til druge hold, eller noe i den duren? Søk på kammeret via google. Det var en måte å gjør det på men husker ikke; Site: kammeret.no "søkeord" :?:

 

EDIT; Utover vinteren/våren har jeg tenkt å lage en bildetråd/ladekurs om lading av patroner for "druge haglehold". Min interesse er først og fremst rev/rådyr. De som ikke følger fasiten kan selvfølgelig tilpasse de til gås/tiur etc. Det skal bli litt morsomt å vise hvor ENKELT og hvor LITE utstyr som skal til for å lade små kvanta av haglepatroner med HØY kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

HS: Jeg synes det er veldig interessant det du driver med, og jeg sitter og lurer fært sjøl om jeg skal hive meg på den galeien også. Men ikke glem at du skriver ut fra fyldig erfaring med både kronograf-. sprednings- og inntrengningstesting. Jeg er nokså sikker på at andre ikke er like grundige med å sjekke hva ammoen er god for og hva som kan være maks. fornuftig haglehold ut fra de begrensningene som ammoen, våpenet/siktemidlene og jegeren/skyttere sjøl har. For å komme med et par eksempler: Kråkeskyting på 300+ meter krever at du har, forstår og kan bruke en ballistikktabell, det nytter ikke å bare plaffe avgårde. Ola som såvidt blåser rusten ut av gamlebørsa før han klarer prøven med et nødskrik bør ikke skyte på ælj som står mer enn 100m unna. Kanskje helst ikke over 50. På samme måte ville jeg vært veldig forsiktig med å snakke om å skyte rådyr med hagle på hold over 25m til en som gjør en godt under middels innsats for å sjekke hvordan ammoen oppfører seg.

 

På samme måte er det de færreste av oss som kan kjøre like fort som Solberg-brødrene og fremdeles holde bilen på veien, selv om det nok finnes en del både 20- og 40-årige hannkjønn som er hellig overbevist om at de klarer det ;)

 

Jeg synes dette sier nokså mye om hvilket nivå vi befinner oss på her:

et par bom i år, å han skylder på ammoen
Ja, for når det blir bom er det som kjent aldri mannen bak børsa som har skylda... :roll:
Link to comment
Share on other sites

EDIT; Utover vinteren/våren har jeg tenkt å lage en bildetråd/ladekurs om lading av patroner for "druge haglehold". Min interesse er først og fremst rev/rådyr. De som ikke følger fasiten kan selvfølgelig tilpasse de til gås/tiur etc. Det skal bli litt morsomt å vise hvor ENKELT og hvor LITE utstyr som skal til for å lade små kvanta av haglepatroner med HØY kvalitet.

 

Dette gleder jeg meg til å følge med på..!

OG, jeg har aldri ladet patroner sjøl, men det ser kanskje ut som tiden og muligheten byr seg her.. :P

Link to comment
Share on other sites

Samme fasit som du ikke må strekke hold på storvilt over 100 meter. Der er en magisk grense for hold, ferdigheter og utstyr. Denne er det opplest og vedtatt er på 100 meter med rifle på storvilt, og 25 meter på rådyr med hagle.

Utover dette foregår alt på eget ansvar. NJFF, direktoratet for vilt og survannsfisk tar ansvar for alt hvis du holder deg unna oppsatte grenseverdier.

Egen vurdering kommer ikke inn i bildet hvis dette overholdes. Derfor finnes det kun ei rifle, og det er mauser. Det finnes en hagle, og dette er over/under. Kaliber er henholdsvis 30-06 og kal. 12(med nr. US3 hagl) Skal du gå ut over disse grenseverdier er du helt og holdent på egen hånd.

Også når du velger andre våpen, og/eller hold å felle vilt på.

 

En gang hørte jeg om en som skjøt en kråke på 300 meter med rifle(det må være bløff, men kula må jo falle ned et sted, så flaks kan med nød godtas)

En annen gang var det en som nevnte at han hadde skutt en rev på 45 meter(hold, ikke reven da det hadde vært en ny verdensrekord) Igjen; Sikkert et randhagl som hadde truffet øyet(bløtt med mindre motstand)

 

Ikke tenk selv. Hold dere til oppleste regler. Spis frokost hver dag(fullkorn og melk hvis du ikke er allergisk for melk) Legg deg kl 21. Stå opp kl 7. Gå på jobb(ikke en selvfølge i disse tider)

 

FOR ALL DEL; IKKE GLED DEG, livet er et eneste langt mareritt.

 

Dersom lykken i livet er og lade haglepatroner, som ikke sprer en dritt ute på 25 meter, og som er i stand til og drepe vilt ut på enormt lange haglehold, lever nok noen i en snevrere verden enn enkelte andre. At slike patroner kan skapes, finnes det ingen tvil om.Men og oppfordre folk til og prøve de, det stiller jeg meg tvilende til. Allerede for 15 år siden ladet et italienskt firma, patroner under navnet double impact, som visstnok skulle felle fuglevilt på ekstreme hold, helt ut på 60-70 meter. Problemet er bare det, at det finnes svært få mennesker om noen som er i stand til og skyte sikre skudd på slike hold med hagle.

Slik jeg oppfatter hagleskyting, skjer det på småvilt på et forsvarlig hold. Da tenker jeg ikke bare på hva ammoen er i stand til, men hva skytter er i stand til.

Skyte på rådyr/rev i los, eller gås i flukt på hold som 45 meter eller mer, er og blir ren bingo! Ikke fordi at haglene ikke dreper, for det tror jeg de gjør, men du må treffe også.

Og, ja, de grensesettingene som er gjort i njff regi tror jeg så absolutt er innenfor en ramme som de aller fleste burde forholde seg til. Tror neppe det ville tatt seg ut om det i neste forskrift fra njff sto og lese : "Med avstandsmåler og godt innskutt rifle med påmontert kikkertsikte av type 3-12x56 eller større med kulebanekompensator, kan man enkelt felle hjort på bøen på mer enn 300 meter."

Jeg sier ikke at det ikke går, men og legge det fram som noe som er helt greit og gjøre sånn helt uten videre, blir litt feil.

>>ironomodus på>>

Nei for guds skyld, tenk selv, drit i regler, legg deg når du vil og stå opp når det passer. Mat er oppskrytt, og jobbe er for tapere. Livet er hærlig. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...