Jump to content

Kammerlengde schultz & larsen victory


jaktfeltjente

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har kjøpt meg en schultz & larsen victory som jeg nå holder på å lade ammunisjon til. Jeg har målt kammerlengden til 72mm, men skudd som er 74mm går jo inn da kula er kon. Men hvordan blir det ift friflukt? Er det å anbefale å bruke skudd som er lengre enn 72mm når det er lengden på kammeret? og i såfall vil det vel bli vanskelig å bruke fabrikkammo som som oftest er lengre enn 72mm. :?

 

Håper noen kan gi meg gode svar.

Link to comment
Share on other sites

I ladeboken står det beskrevet hvordan en måler friflukt, men kan forklare deg. Ta en pussestokk og putt inn i løpet forfra til den butter i sluttstykket som skal være lukket.sett et tusjmerke på pussestokken i framenden av løpet. Gjenta prosedyren, men nå skal pussestokken butte i kulen du skal bruke. Putt kulen inn i løpet og press den forsiktig mot bommene med en blyant eller lignende. Nå. Skal du ha fått to tusjmerker på pussestokken, avstanden mellom disse er max patronlengde, trekk fra 1-2mm fra dette målet

 

Edit. I min s&l 300 wm er ønsket patronlengde for lang for magasinet. Sjekk at det passer i magasinet også

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror du blander sammen kammerdimesjoner, patronlengder og friflukt her...

 

Men om jeg tolker spørsmålet ditt riktig:

du kan ikke anta direkte at fabrikkammoens patronlengde er direkte overførbar til hjemmeladningene dine, forskjellige kuleprofiler vil gi forskjellig friflukt ved forskjellig patronlengde.

 

Du er nødt til å måle deg fram til friflukten med den aktuelle kulen, i ditt eget våpen... og.... trommehvirvel....

 

om jeg husker rett er det hele beskrevet i den berømte ladeboken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...