Jump to content

Rifler som normalt ikke er i landet, kan man få dem inn?


ko-stens

Recommended Posts

Litt rar tittel kanskje, men fant ikke på noe annet i farta!

 

Har fått beskjed av opptil flere om å skaffe meg linksbørse! Jeg har alltid skutt med høyre, men etter noen utrolige bomskudd på rev i vinter, deriblant på rev med bredsiden til på femti meters hold med ei rifle jeg i blant samler under 10 mm, kom tvilen sigende. Venstrehendt og har venstredominant øye bør være hint nok kanskje!

 

Etter litt grubling og googling har jeg falt for et snertent kaliber som ikke gir meg blåmerker i skuldra, 7mm-08 Rem. Har i dag en Sako .308 (høyre) og er fornøyd med det kaliberet, men det er litt.... kjedelig. Elg har jeg aldri jaktet og kommer neppe til å bedrive halve høsten med det likevel. Interessen er rett og slett ikke der. Hjortejakt, derimot, er mer interessant, og det kommer det til å bli mer av. Da føler jeg kaliberet holder greit. Den er også godkjent til elg hvisomatte, dersomatte en eller annen skulle invitere på en gjestejaktehelg eller lignende og jeg i vanvare kommer til å takke ja.

 

Også har jeg funnet børsa, Browning X-bolt Micro Midas: http://www.browning.com/products/catalog/firearms/detail.asp?fid=023B&cid=035&tid=279&bg=x

 

Har alltid hatt sansen for Browning X-bolt, og denne var riktig så snasen. Nett og lett og et fint design. Ser ut som om den kan passe meg utmerket. MEN, denne varianten har jeg aldri sett i norske hyller eller på nett.

 

Spørsmålet blir da, er det mulig at importøren kan skaffe en slik, eller blir det vanskelig? Noen som har vært borti det å ville bestille ei uvanlig rifle og fått/ikke fått? Det vil kanskje ta flere "uår" å få tak i og kanskje? Det ser ut som om den kun finnes i USA, for etter å ha gått på "International" oppi hjørnet, så finnes den ikke i utvalget i andre land.

 

Ser at denne X-bolten har en veiledende pris på 900 dollar. Hva kan en forvente av pris her i landet da, om det av en eller annen grunn skulle gå an å få tak i den?

 

Ser for meg at det kan bli problematisk, men...

 

Det er søren ikke lett å finne kjekke alternativer i 7mm-08 i links (uten at jeg nødvendigvis har lett under hver stein etter en)... Tar meg uansett gooood tid!

Link to comment
Share on other sites

De fleste forhandlere vil gjøre hva de kan for å skaffe deg det du vil ha så lenge de tjener penger på det, noe du som kunde selvfølgelig må betale for, bokstavlig talt. Kontakt din lokale (gjerne browning forahndler/importør) og se hva de kan gjøre for hvilke pris. Og selv om folk garantert motsier meg kan du veldig ofte regne 100 USD i USA til ca 1000 NOK i Norge. Det gir deg veldig ofte et noenlunde svar. (Fant f.eks. Ruger Gunsite Scout Rifle på supertilbud til i statene nå til 820 dollar, mens den, på supertilbud her, ligger på ca 8500 NOK:) Og som sagt, blir det så mye arbeid for forhandler at han begynner å nærme seg gå-ut-i-null-grensen, så legger han naturlig nok på dekningsgrad. Privat import, eller rettere sagt eksporten FRA statene har jeg hørt kan være veldig motarbeidende, men her har jeg overhodet ingen erfaring. Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for svar.

 

MEN, så oppdaget jeg noe, litt flaut å innrømme, Jeg trenger da ikke den minste versjonen jeg! Det er jo mer ei "juniorbørse" da den har kort kolbe. Kanskje derfor den kanskje heter micro... :oops:

 

Syntes den så pen ut, men etter å ha glant på den vanlige X-Bolt Hunter, så ser jo den lik ut, samtidig som den antakelig er høyst kjøpbar her i landet. Om det er andre forskjeller enn kolbelengde (og løpslengde, for det jeg la merke til var at det er 20" på den lille og 22" på den store.) er det tålbart. Lot meg nok lure av at jeg faktisk ikke har sett X-Bolt med trestokk, kun synt, i butikkene jeg har sett på X-Bolt.

 

Så da er vel egentlig problemet ute av verden...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...