Jump to content

Kappe løp 6,5x55 montere Sonic45


iStig

Recommended Posts

Heisann! Ser dette har blitt diskutert fram og tilbake men etter å ha brukt søkefunksjonen her på forumet sitter jeg likevel ikke igjen med noe eksakt svar på det jeg lurer på til dette kaliberet.

Det jeg har lært så langt er at ved å kappe løpet vil utgangshastighet senkes. Ved lengre løp vil utgangshastighet økes. Med 6,5x55 har man minimalt å gå på for å likevel nå krav til anslagsenergi ved storviltjakt.

 

Sånn, da håper jeg å slippe en "har du forsøkt søkefunksjonen" til svar. ;)

 

Jeg har en Tikka T3 Lite stainless i 6,5x55 som jeg bruker til å jakte elg, hjort og rådyr, men har planer om å prøve litt småvilt etter hvert også. Derfor falt valget på det kaliberet. Ønska meg lyddemper til jul, og var så heldig at det havna under juletreet. So far so good. Nå står montering og evt kapping på tapeten. Det letteste hadde kanskje vært å ikke kappe noe, men å montere rett på og ut i skauen igjen. Jeg er ikke lange karen og jakter i ganske tett skog og krevende terreng til tider. Det kjennes ut som at løpet allerede er en halvmeter for langt da jeg allerede går ganske i ett med langt gress, jeg er ikke høye karen. Det ble Sonic-demperen bl.a fordi den bygger minst framover på løpet, og derfor minimerer behovet for å kappe løp, men det vil likevel bygge 12(?) cm på et løp som jeg allerede henger igjen i busker og greiner med.

Løpet er originalt nå, så jeg antar at det er 57cm. Vil jeg ved å kappe løpet tilsvarende det demper vil bygge på miste nok anslagsenergi til at det ikke klarer kravene til storvilt? Og da mener jeg å klare det uten å måtte tvile på om det faktisk er nok, jeg er ikke en av de som vil kappe mest mulig for å akkurat vil nå "målet" ved å benytte riktig ammunisjon. Og om det er noe tema så bruker jeg Oryx til storvilt.

 

Og når det er sagt, er det noen som vet om noen gode karer som gjør jobben i Trondheimsområdet? Var på XXL og sjekka, de tar 500 for jobben, men da må det sendes til Sandvika og vil ta ca en mnd. Mener å ha hørt Rogne tar ca 1200 for samme jobb, men da muligens med kortere ventetid.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes noe som kalles det gylne snitt. Men det kan være vanskelig å finne med mindre noen har gjort det før deg. Men en børsemaker vil nok vite hva som vil være det beste. Selvfølgelig mister man endel hastighet, men etter hva jeg har lest her flere ganger er at 47cm er ganske perfekt. Men jeg husker ikke helt om det er for 6,5 eller 308 desverre (mener det var 6,5).

 

- Å hvis du syns børsa er lang allerede nå, så burde du hvertfall ikke sette demperen uttafor der igjen,

Link to comment
Share on other sites

Du får ringe Ole i Orkanger da? Han tar det meste for en billig penge. Hils fra meg i samme slengen :)

Når det gjeldet løpskapping på 47 cm så var vell det ideelt for 308 å ikke 6.5.

Tror,å det uten at jeg vet,at anslagsenergien din med en kort pipe ikke vil oppfylles. Men hvem vil komme til å sjekke det?

Noen sier kapp kort,andre sier kapp lite å noen igjenn sier ikke kapp i det hele tatt.

På 6.5 ville vell ikke jeg kappet noe som helst.

Er du så liten som du gir utrykk for,så burde du kanske had et luftgevær :mrgreen:

Jeg kunne ikke dy meg,å det var ikke ondt ment. Håper du ikke tar deg nær av hva jeg skrev?

 

Nei,skal du ha en kort og hendig børse,samtidig som det er punsj nokk til å velte de 4 store,så ville jeg byttet til 308.

Å ladder man selv,så finnest det kuler i mange varianter som du kan få til å gå nesten like flatt som en vanlig 6.5..å da tenker jeg på til småviltjakt. Å du kan faktisk bruke 6,5 kuler til 308 ved hjelp av en spesilell plast"prop"rundt kula for stabilitet.(husker ikke hva den heter)

Andre kan fylle inn min manglende info og kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Er en godt fornøyd eier av en Carl Gustaf 1900, som det nu sitter ett walther lothar løp i.

Det måler ganske så nøyaktig 47 cm, og på tuppen står en CTM 4. Har cronografert fabrikladd Lapua Mega,som er levert ,som jeg vet om, kun i 10,1 gr. Denne har en bc på .377. Hastighet ble målt til 767 m/s. Dette gir 2400 joul på 100 m, ifølge norma sitt balistic program. Dette holder godt kravet på 2200 joul, ingen problem :)

 

Ivar

Link to comment
Share on other sites

Og når det er sagt, er det noen som vet om noen gode karer som gjør jobben i Trondheimsområdet? Var på XXL og sjekka, de tar 500 for jobben, men da må det sendes til Sandvika og vil ta ca en mnd. Mener å ha hørt Rogne tar ca 1200 for samme jobb, men da muligens med kortere ventetid.

Du kan ringe Wahl på Støren, tlf: 99637968

Link to comment
Share on other sites

Ola: Takk for det, 47cm høres jo rimelig ut,da vil demperen bygge på bare 2 cm i forhold til orginal lengde, så det kan jeg nok leve med. :) Har nettopp kjøpt inn børsa og er storfornøyd med både den og i utgangspunktet kaliberet, når bare denne kabalen med demper og kapping går opp. Har jo flere ledige plasser i skapet.. ;)

 

Mr. Polar: Jeg regner ikke med å bli stoppa i skogen av noen kontrollører med chrono, eller å måtte fyre av et skudd om jeg blir stoppa i veikanten på vei til eller fra jakt, så akkurat den biten er jeg ikke redd for. Men jeg har ikke lyst til å måtte gå sånn på grensa til anslagsverdi at jeg må tvile på om jeg har nok kraft i kula til å legge ned storoksen når den kommer.

Ser du skriver noe om luftgevær og sånt men det hopper jeg fort over. Tar da godt en spøk, jeg er ikke SÅ kort, tar kanskje litt ekstra i selv også for å le litt av det. :)

Og som jeg nevnte over her, har tenkt litt fram og tilbake på 6,5x55 vs .308, og som jeg nevnte over her, at så lenge jeg med bra margin er innenfor kravene til anslagsverdi og kan bruke 6,5 med demper med god samvittighet så holder jeg meg til det enn så lenge.

Dessuten blir jo 6,5 med demper nesten som luftgevær å regne. ;)

 

Montana: Ser flere nevner 47cm som en fin lengde, så tror nok jeg går for det!

 

Og Oglan til slutt: takk for det, har blitt anbefalt han fra andre plasser også, om det er han som har børsemakerlinja på Støren? Skal ringe han over helga og høre om han er ledig.

 

Takk for all god hjelp! :)

 

Håper denne tråden kan være til nytt for andre i tiden som kommer mtp demper på 6,5 og kapping av løp også.

Link to comment
Share on other sites

I dag ble børsa levert inn til kapping, Etter å ha målt opp så blir løp kappa på ca 50cm. Siden denne demperen bygger så langt tilbake så ville det nesten ikke blitt igjen noe løp til slutt. :) Skal se om det ikke blir lagt ut bilde når den kommer tilbake, om det er flere som vurderer denne kombinasjonen i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...