Jump to content

Ombygging av Weatherby vanguard til langhold/benk prosjekt


Glenn_G

Hvilken riflestigning for 185grain SMK i .30-06?  

27 members have voted

  1. 1. Hvilken riflestigning for 185grain SMK i .30-06?

    • 1:8
      3
    • 1:10
      20
    • 1:12
      4


Recommended Posts

Hei igjen folkens. Har skutt endel langhold med min Weatherby vanguard i .30-06spr og har foreløpig kun skiftet stokk og justert avtrekket til 550gram. Neste måned kommer skattepengene og da blir det ny pipe :D Skal beholde kaliberet til tross for alle fancy alternativ, rett og slett fordi jeg liker det men også pga "mye" anslagsenergi i et kaliber som er rimelig å lade og som ikke sliter mye løp(Det er moro å høre gongen på 700m hold også). Men så var det hvilken pipe og med hvilken stigning? Jeg vil ha en skikkelig tung matchpipe, helst ikke under 65cm lengde. Når det gjelder stigning så er jeg veldig usikker, jeg kommer nok til å bruke mest Sierra matchking i 185grain så jeg vil gjerne ha stigning som er optimal for den kula. Har dere tips her? Legger inn en avstemning på dette også. Hvilke pipemerker er virkelig bra og kan skaffes her til lands uten å stresse? Trenger jo bare emnet, børsemaker får ta seg av kamring og gjenging.

 

Kommer til å legge inn bilder etterhvert som jeg får bygget om våpenet med ny stokk, pipe osv.

 

Her er bildet av rifla helt original:

3006.jpg?psid=1

Med ny stokk som skal byttes ut mot en bedre egnet for benk/langhold og tykk pipe:

Image1.jpg?psid=1

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo feks kjøpe min TRG pipe i 308, få en børsemaker til på smette den i kassa di, og brotsje opp til 3006 :D

Sjikkelig kaldhamret pipe i Finsk kvalitet, med 1-11 stigning, skulle passe perfekt til ditt bruk.....

Pipa er gått kanskje 200-250 skudd, og blei erstattet av kongsbergpipe i 6,5mm. Den er 66cm lang, og gikk knallgodt :D

Link to comment
Share on other sites

22 mm ved munningen, og ferdig gjenget originalt med M18x1 gjenger for lyddemper etc.

Pipa fremstår som ny, kun skutt ut 200 lapua trainer ammo i den, før de blei necket om til 260Rem.

Derretter skrudd ut, hadde planer om å ta vare på den, men skjønner nå at den bare samler støv.

Kan noen få nytte av denne, så går den for 2000,-

 

Alsår, original og så godt som ny Sako TRG pipe :D

 

Edit: Pipa har stått etpar år nå, så om den står noen mnd til, så gjør det ikke noe for meg..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var jo en fin pris og helt sikkert en knallbra pipe men etter å ha tenkt meg om så lander jeg på en ny Krieger pipe som jeg "har på hånd" istedet. Litt ekstra moro når det er helt nytt og "top of the line" :wink: Men ser ikke for meg at du skal få problemer med å selge Sako pipa uansett da.

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende dette, regner med en skikkelig stokk, pipe, bedding og retting osv skal forbedre presisjonen bittelitt.. :mrgreen:

Men treffer noenlunde jevnt på 30x30cm plata på 700m allerede så weatherby har jo gjort en grei jobb på et våpen til 4000kr!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da er jeg hakket nærmere målet, pipe har blitt kjøpt inn. Har undersøkt litt og 1:12 skal kunne stabilisere kuler opp til 190 grains og jeg har tenkt å bruke 185grains scenar så det burde gi god fart og stabilitet på de kulene samtidig som den vil være ypperlig til å stabilisere feks 110 grains v-max og sabots med 50 grains v-max i .223 om jeg drar med meg rifla på jakt igjen 8) Det er ekstremt lang ventetid på denne typen piper så når jeg fikk tak i en ubrukt så var det bare å slå til! Pipa er allerede gjenget men jeg aner ikke om disse gjengene vil passe inn i kassen min, emnet er 68,5cm langt så det er ikke krise om det må kappes litt for å få nye gjenger. Har også kjøpt en rå kompensator men den har jeg ikke fått hjem enda :D

 

Bestemte meg for å bygge om Boyds stokken istedet for å kjøpe ny. Dette pga økonomi, leveringstid og at jeg har lyst å gjøre rifla litt spesiell samt at det er jo kjekt å ha gjort endel av ombyggingen selv. Den gamle pipa er 15,7mm ytterst mens den nye er 23,8mm så det måtte både sages og freses en hel del! Det viktigste nå er at det er plass nok til pipa så søylebeddingen kan utføres av børsemaker, etter det så skal stokken bygges om ytterligere. Skal lage bedre grep og det blir antagelig bygget om på forskjefte for å få det bredere og flatere, deretter er det klar for lakkering.

 

3%20front%20original.jpg?psid=1&ck=0&ex=720

Løpskanalen sett forfra før ombygging.

 

Front10.jpg?psid=1

Her har jeg tatt ut "litt"..

 

l%C3%B8pskanal.jpg?psid=1

Ble litt arbeid men det går bedre enn jeg hadde fryktet heldigvis.

 

side5.jpg?psid=1

Begynner å bli lite gods igjen felt framme på sidene etter hvert!

 

pipe_1.jpg?psid=1

Krieger #10 MTU Pipa er faktisk kamret i automatdverg med tightneck men det utgår til fordel for .30-06spr!

 

pipe_2.jpg?psid=1

Tøft mønster synes jeg, laget av forrige eier.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg fått hjem rifla fra "sykehuset" på moi. Super service og rifla er helt topp! Takk til Runar og Alms for glimrende utført jobb!

Tok stigetest med 5 patroner med hver ladning, alle med lapua scenar 185 grain og her ble det uventet mye fart! Ble aldri helt ferdig med testen da det var mange ladninger men var iallefall ikke noe trykktegn selv om hastighetene ble mer på 300 winmag nivå enn 30-06.. :mrgreen:

Men mer om det etterhvert, først noen bilder:

Weatherby_Krieger_1.jpg?psid=1

Må definitivt bygge på stokkens forskjefte, både under og på sidene for her er det lite treverk igjen. Stokken er forsåvidt sterk nok men det ser jo rart ut :lol:

 

Weatherby_Krieger_2.jpg?psid=1

 

Weatherby_Krieger_3.jpg?psid=1

Glad i denne komp'en!

 

Weatherby_Krieger_4.jpg?psid=1

 

Weatherby_Krieger_5.jpg?psid=1

 

Weatherby_Krieger_6.jpg?psid=1

 

Så var det over til ladningene. VV's tabell sier 53,7 til 59,4 grain N160 og med hastigheter 724m/s og 809 m/s med 62cm pipe med 1:10 i stigning. Kriegeren har 65cm pipe og 1:12 i stigning så det forklarer vel endel men jeg synes det var voldsomt uansett. Merket også at hastighet og kruttmengde ikke alltid var lett å forstå seg på ved de svakeste ladningene..

 

Ladning/snitthastighet:

55,5gn/804ms

55,8gn/805ms

56,1gn/815ms

56,4gn/804ms

56,7gn/825ms

57,0gn/827ms

57,3gn/830ms

57,6gn/835ms

57,9gn/849ms

58,2gn/854ms

58,5gn/855ms

 

Det var mye vind så det ble vanskelig å skyte skikkelige samlinger. Blåste lite til å begynne med og da ble det bare et stort hull av 5 skudd så det lover bra foreløpip men jeg blir jo nødt til å teste noen ladninger om igjen antagelig. Men er det normalt å få så mye mer fart med 3cm ekstra pipe og annen stigning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...