Jump to content

Lyddemper med til svergie?


RKR

Recommended Posts

Du kan ha på lyddemper når du jakter i Sverige,men når våpenet fortolles inn på nett (forutsetter våpenpass) eller meanuelt på Tullstasjonen,

da må du spesifisere at du skal bruke lyddemper.

Har gjort dette manuelt selv på stasjonen og det fungerer strålende.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
ja, men det krever at du fører den opp med serie nr i tolldeklerasjonen.

 

 

her er en mail jeg fikk fra polisen i Sverige etter forespørsel om demper i sverige for norske jegere.

 

Hej Lars

 

För kännedom får meddelas att vi i Sverige har licensplikt för

ljuddämpare. Och eftersom ni ej har det i Norge så får du ej ta med

den vid jakt här i Sverige.

 

Med vänlig hälsning

 

Elisabeth Weidlertz

målansvarig vapenhandlare

tel: 010-56 345 27

0708-13 67 35

Mail: Elisabeth.Weidlertz@polisen.se

 

 

 

 

så nei det er ikke lov

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg klaget.

 

Jeg har også en mail jeg kan klippe inn! Hold deg fast:

 

Hej

Jag fick din fråga vidarebefordrad till mig.

Du vet förstås att ljuddämpare är licenspliktig i Sverige och att man kan få till vapen klass 1 och 2. Nu vet jag ju inte vilket vapen det är du ska jaga med.

Har konsulterat några kollegor eftersom jag var osäker, men vi säger i alla fall att det är OK. Eftersom du har rätt att föra in ett vapen till Sverige tillfälligt för jakt, så borde du även få ta med ljuddämparen.

God Jul

 

Så ja, det er lov, sålenge man fører den opp med serienummer i tolldeklerasjonen.

 

Min mail er forresten fra Västerbottens Län, og fra desember 2012.

Link to comment
Share on other sites

hmmm merkelige greier.

 

det svar jeg fikk var fra stockholm hovedkontor.

men nå så det ut som de i mailen din var lite sikre på sin sak. (vi säger i alla fall att det är OK) men hva sier reglene EGENTLIG om dette. :roll:

 

 

tror at dette bør granskes enda en gang, for å komme helt til bunns i dette :P

 

 

Jeg har ikke noe serienr på min A-Tec, hvor sitter evt dette??

Link to comment
Share on other sites

har vært aktiv i alle trådene ang dempere i sverige, og det virker som alle ferske henvendelser har gitt JAsvar fra polisen. Folk har fått OK fra Stockholm polisen også.

Greia her er skjønn, iom at vi faktisk har lisens på børsa, og at demper ikke er ulovlig ervervet. Om man da fører serienr på tolldeklerasjonen skal alt være ok.

 

Det enkleste hadde vært om politiet kunne ført opp dempers serienummer på eksisterende våpenkort, og det har jeg lest at noen har fått til, men de fleste slår seg vrang...

 

Mitt beste tips er å sende en mail til svenske polisen, får man NEI så spør man et annet Län B-)

Da får man til slutt en mail som sier at det er ok, og så printer man den i tilfelle noen skulle slå seg vrang.

 

Jeg fikk JA på første forsøk altså, i det Länet jeg hadde jaktkort, det er nok det beste...

 

 

Rart at du ikke har serienr på atecn. Du får hamre inn noen tall da ;-)

Link to comment
Share on other sites

hallo igjen :P

 

fant denne:

 

Ljuddämpare

 

Om du medför ljuddämpare till skjutvapnet måste du ha tillstånd för denna i ditt hemland. Om du saknar tillstånd måste införseltillstånd sökas hos svensk polismyndighet.

 

så da var det plutselig litt mere info om dette :P

Link to comment
Share on other sites

ja, den er på tull.se

 

greia her er at alle i norge har tillatelse til å kjøpe en bit aluminium med hull og gjenger, og trenger vi ikke noe ekstra dilldall for å jakte over grensa.

 

Dette byråkratiske styret i sverige henger igjen fra tida hvor lyddempere var strengt regulert, mens idag får alle kjøpe demper om de søker..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...