Jump to content

6mmPPC


YnStee

Recommended Posts

Skal til å lade til min 6mmPPC nå, original Sako m/ 1:12 stigning. Rifla er tiltenkt fugl, så her er det fortrinnsvis fmj kuler som skal benyttes. Noen som har ladedata og info angående temaet å dele? Har lada opp et par serier med 90gr Sierra FMj nå, men er vel heller nøktern til om pipa i det hele tatt klarer å stabilisere denne vekta......planen er jo å kunne skyte kuler hovedsakelig over 80gr.

 

Tar gjerne imot info fra de som ha erfaring med kaliberet, samt ifht stigning og kulevekter, hva går og hva går IKKJE ifht stigning og kulevekter...

 

 

 

 

Kall det gjerne en samletråd om 6mmPPC og jaktladning!

Link to comment
Share on other sites

90 funker akkurat 

Får ca 830-840 i 60 pipe 

Beste kula er ikke lenger i produksjon.  80 grs Hornady FMJ.

90 Sierra har fått litt pepper for bob bob presisjon. 

I XC har jeg gitt litt opp FMJ til annet enn korte avstander.  De går omtrent 1/3 så godt eller 3x så dårlig som matchkuler 

Edited by Sauer 150
Utfyllende
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar så langt. Er inneforstått med at jeg aaantegelig må skifte pipe for  få skikk på de kulene jeg vil bruke, men skal prøve først å se.    Har du prøvd 90gr Sako kula, Sauer 150?

 

Har nokre 80gr Hornaddy liggende som skal testes også, men ja, den er dessverre gått ut av produksjon.    Har du prøvd banka sammen tuppen på match kuler? Veit svenskene gjer det en del på f.eks Lapua 77gr HP kula, funker vist finfint på fugl likevel, og presisjonen lider visst nok ikkje heller...

Link to comment
Share on other sites

På 4.12.2017 den 21.37, Sauer 150 skrev:

90 funker akkurat 

Får ca 830-840 i 60 pipe 

Beste kula er ikke lenger i produksjon.  80 grs Hornady FMJ.

90 Sierra har fått litt pepper for bob bob presisjon. 

I XC har jeg gitt litt opp FMJ til annet enn korte avstander.  De går omtrent 1/3 så godt eller 3x så dårlig som matchkuler 

 

Hvilken ladning bruker du Sauer 150 mtp 830-840 ms? Jeg prøvde første serien med rifla i dag (stor skam, kjøpte ho tidlig i haust) 90gr Sierra FMJ.  Første skuddet prøvde jeg på 30 m berre for å sjå om jeg var inne på skiva, noe jeg var. Det så littt ut som at hullet ikkje var helt rundt, dvs kula kanskje kom litt skrått i skiva. Men, da jeg prøvde 5 skudd på 80 m, så var hullene helt runde og fine. Kan ikkje dra annen slutning enn at pipa faktisk stabiliserer denne kula, selv om presisjonen ikkje var noko å skrive heim om, det kjem kanskje av at det er HELT i grenseland for om kula er stabil?    Hadde i tillegg dårlig tid, så serien ble skutt alt for fort, men det var kanskje 5 cm "gruppe", med ei flue i tillegg. "Samlinga" skylder jeg på skytter, samt at jeg kanskje bør opp litt på ladninga, for det var null trykktegn på hylsa, absolutt ingenting. Har et ørlite håp om at det blir et annet bilde om jeg får piska opp kula noe mere. Er godt mulig det er noe i det du skriver også, at kula er kjent for ujevn presisjon, det hjelper jo heller ikkje på. 

 

Alle innspill settes pris på :)

Link to comment
Share on other sites

Det er det, men noen er det å velge i. Pipe med kjapp nok stigning, så kan man bruke matchkuler, såpass lita hylse som ppc'n så holder en nede farten, da skal det funke finfint med matchkuler. Svenskene bruker det en del. Presisjon framfor flat kulebane hvertfall.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da har det blitt testa en hel del, Sierra 90, Sako 90, Norma 95gr. Sako kula har jeg prøvd bare ein serie med, så den skal testes mere mot neste sesong. Sierra kula har jeg mista trua på i mi rifle nesten. Den som stikker seg ut presisjonsmessig, er faktisk den tyngste , Norma 95gr fmj. Og med slapp ladning 22.5grain N130, gav tett samling på 3Skot/100m 👍👍 Det blir denne som blir brukt i årets rypejakt, blir gøy få verifisert klikktabell ut til 300m nå 😣😃

received_10160004480615145.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...