Jump to content

Mauser 308WIN og Winchester WRS-543 3-12X50mm


morten123

Recommended Posts

Kjøpte en brukt Mauser 308WIN for noen år siden. Men har liksom aldri blitt helt komfortabel med den. Ifølge forrige eier er riflen fra midten av 90tallet, men er lagt ifra oppbrukt. Jeg hørte med flere med en del erfaring som sier at Mauser er generelt gode rifler. 

 

Den oppleves som noe ustabil. Det virker som det er helt tilfeldig hvor man treffer blinken innenfor et alt for stort område. Jeg får veldig stor spredning av treffpungtene når jeg sikter på et og samme pungt. Har spekulert i å bytte kikkerten, det virker som om jeg har et område der jeg kan bevege hodet uten at jeg merker at jeg er ute av posisjon. Så jeg spekulerer i at kikkerten (og min plassering av hodet) rett og slett er problemet. 

 

Så, er det noen med erfaringer om dette? Med denne rifla eller denne kikkerten? Anbefalinger til ny kikkert, ikke av det dyreste slaget til en billig brukt rifle. Men en brukbar kikkert av ca samme spec som den gamle  3-12X50mm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dersom kikkertsiktet ikke er parallaksefritt på den avstanden du skyter på vil det kunne gi stor spredning. Legg våpenet på sandsekker slik at det ligger helt i ro. Se gjennom kikkertsiktet og beveg hodet sideveis, dersom trådkorset flytter seg må du justere parallaksen. De fleste kikkertsikter er justert for 100 m, men med større forstørrelse er det oftest parallaksejustering.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Jeg tenkte faktisk ikke jeg hadde mere å justere på. Tok av beskyttelseglasset i bakkant, der er en fokus justering, uten at det står oppgitt noe avstand. Kun 0 og + og-. Parallaksen kan vell endres med denne slik jeg har forstått det. Da blir det testing etterhvert. 

 

Optikk WRS-543 3-12 x 50 Forstørrelse 3-12 x 50 Mål diameter 50 mm Focus (m) 23-UBEGRENSET Vekt 520 g Mål 330X60 cm 

 

image.png.2a92ac7b1f42b858bdda93ee0762766f.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...