Jump to content

Ladedata - N32C Tin Star i .45 ACP


Lærlingen

Recommended Posts

Er det noen som har gjort noen tester med dette? Jeg har søkt opp og ned både på kammeret og nette etter brukbare ladedata uten særlig hell.

 

Det jeg ønsker å oppnå er en lett ladning til min 3” Kimber 1911. Jeg har prøvd forskjellig ladninger, både med 160gr 200gr SWC, og forskjellige typer krutt, men på grunn av det korte løpet så blir det fort en del uforbrent krutt både når jeg bruker tregere krutt en N310, og/eller hvis jeg går under 4.0gr N310.

 

Jeg har som sakt prøvd mange forskjellig ladninger, og en av de som er nær det jeg mener gir go’følsen når det skal skytes raske serier er 3,7gr N310 bak en 200gr SWC(bly selfølgelig). Dette skal i følge Vihitavuoris ladetabell gi 827fps, men ganske mye mindre i min pistol med 3” løp.

Dessverre så blir det alt for mye luft i hylsa, med påfølgende uforbrent krutt med denne ladningen. Jeg har bare for å teste satt kula i forskjellige lengder under hylsekanten, og da er problemet borte, men selv om Kimber’n nesten mater tomhylser, så er ikke det noe å satse på i konkurranse sammenheng.

 

Hvis Tin Star holder det som står på boksen, med bedre fyllingsgrad, mindre uforbrent krutt, og i tillegg saktere brennhastighet(hele tre ting på en gang, er det mulig det da?), så burde det være perfekt for en slik ladning jeg leter etter.

 

Så spørsmålet er hvor begynner man, hvor mange grain N32C bak en 200gr SWC? :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt på samme prosjekt, men bare såvidt.

Som fornuften tilsier ved slike dataløse prosjekter, så fant jeg fram til en strartladning, og trakk fra ennå litt til.

Vel...jeg trakk fra nok. Jeg startet med 4,4 grain og HN's 185 grain HP kule, satt til 30,5mm. Det ble bare tull :D

Ladningen rakk frem til skiva på 25 meter, men det er ikke sikkert den hadde gått så mye lengere. Vidre testing av den ladningen ble droppet der og da.

Det neste blir et par reale sprang opp. 5,0 og 5,5 grain med samme kule. Ved 5,5 grain begynner det å bli rimelig fullt i Starline hylsene, hva enn du gjør ikke komprimer dette kruttet.

Kommer tilbake når dette er testet, men jeg kan være temmelig treig med sånne prosjekter. :wink:

 

NB. Jeg lader til revolver.

Link to comment
Share on other sites

For å prøve å danne meg et referansegrunnlag, har jeg blad litt i diverse ladetabeller/bøker og funnet ut følgende.

 

Vihtavuori har for eksempel en .45 Colt ladning som er følgende:

8,3gr N32C bak en 251gr kule, gir 889fps.

Hvis jeg da sjekker andre tabeller som f. eks ladeboken så finner jeg at:

8,0gr N320 bak en 250gr kule gir 827fps.

 

Til .44 Spesial har Vihtavuori følgende data:

5,9gr N32C bak en 248gr kule gir 781fps.

Ladeboka har følgende:

6,0gr N32C, bak en 248gr kule gir 782fps.

 

Ser jeg på .38 Special så har Vihtavuori følgende data med N32C:

4,2gr N32C bak en 158gr kule, gir 856fps.

Og følgende ladning i Magnum .357 hylse:

4,5gr N32C bak en 158gr gule gir 869fps.

Ladeboka har følgende, som ligger i tett på.

4,5gr N320 bak en 158gr kule gir 880fps.

 

Og i .44 Magnum hylser har Vihtavuori følgende data:

7,6gr N32C bak en 248gr kule gir 892fps.

Ladeboka har da følgende for .44 Spesial, med eksakt samme patronlengde:

7,0gr N320 bak 248gr kule gir 886fps.

 

Det finnes selvfølgelig mange flere variabler, som forskjeller i testvåpen, kule type osv, men likevel så syntes jeg det er påfallende hvordan dataene ligger tett på hverandre?

 

Når du da sier at du tror 5,0 -5,5gr så kan nok det i teorien bli ganske riktig hvis man skotter over på tabellen for N320 så vil da 5,5gr N32C i følge de data jeg har samelignet kunne gi 810fps.

 

Hvis man studerer kruttkornene i N32C så ser man at kruttkornene faktisk har et gjenomgående hull i seg, som gir det ekstra volum.

 

Jeg har testet forskjellen i fyllingsgrad i .45acp hylse, jeg fylte 4gr av N310, N320 og N32C i tre identiske ubrukte Starline +P hylser, N32C fylte hylsa henholdsvis ca 3mm mer en samme vekt i N310, og ca 2mm mer en N320.

Det betyr at det burde være plass til mer en 5,5gr uten at kruttet blir komprimert ved bruk av en 200gr SWC i .45acp.

 

Jeg må innrømme at jeg sitter igjen med en fornemmelse av at N32C egentlig er så godt som N320, bare ekstrudert med hulerom og i grovere korning for mer volum.

En annen ting som forsterker dette litt er at det kan virke som om Vihtavuori bevist har unngått å oppgi ladninger med tilsvarende kulevekt og kruttvekt osv på N320 og N32C i sine tabeller.

Link to comment
Share on other sites

VV's ladedata for N32C kruttet har jeg mine tvil om, det er en del som skurrer litt der.

Ta f.eks. ladningen i .38 Spl. med en 145 grain LSWC. Startladningen er på 4,9 grain, og skal gi en hastighet på 1007 f/sek ...HÆ!

Ikke nok med det, om du spar på til maks med 5,7 grain får du en økning på 23 f/sek. Tja..

Om det første skulle være rett, når i huleste ble en ladning med den kula, og den farten en startladning i .38?

Til PPC er en ladning med 4,9 grain og en 125 grains HBWC kule satt noe ut ganske vanlig. Den skulle i såfall gi en rent av utrolig hastighet, men den gang ei.

 

Ladningene for 158 grains FNCM kula fra Gunhill i .38 og .357 er også komisk like? Med en starthastighet i .38 som ligger 100 f/sek over fabrikkstadard med tilsvarende kule? (krutthastigeten tatt i betraktning)

 

Nei Lærlingen, vi får vel sette livet på spill, og teste selv :D

 

Har ladet opp noen 200 grain HN kuler også, slik at vi kan sammenligne bedre.

Link to comment
Share on other sites

Nei Lærlingen, vi får vel sette livet på spill, og teste selv :D

 

products-sps-3.jpg

Ja, jeg er klar jeg.

 

Jeg testet en litt, eh, hva skal jeg si, ”spesiell” ladning forrige helg. Hadde det ikke vært for at personen som kom med ammunisjonen har mer erfaring og meritter en hva de fleste kan klare å samle i løpet av sin livstid både med hensyn til ladning og konkurranseskyting, så hadde jeg nok, med tanke på hva jeg har hørt/lest om komprimering av N32C, høflig takket nei.

 

Greia var testing en .357 magnum ladning med 180gr blykule som det etter sigende skal gå gjetord om. Naturlig nok så spurte jeg han som hadde ladet ammunisjonen om type krutt og menge før jeg satte i gang, svaret var ”fylt opp til kanten med N32C, og komprimert”...

 

Hæ?! Er det så smart da, hvor mange grain spurte jeg? Jeg fikk ikke med meg svaret, men mumlet noe til meg selv at, dette sikkert kom til å bli en artig historie å fortelle når legen må trekke top strapen ut av panna på meg med tang.

Men uansett så var ladningen helt greie, moderat smell og rekyl, men jeg er fortsatt litt usikker på om det er noe å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått gjordt noen kronograferinger. Det var -5 grader ut og testvåpenet var en Kimber Ultra CDP med 3” løp, noe som påvirker hastigheten mye. Til sammenligning skal 4gr N310 bak en 200gr SWC gi ca 816fps i en 5” goverment, mens i 3” løpet ender man opp på nest 200fps mindre. I dag kronograferte jeg N310 ladningen til 614fps, men jeg mener jeg har kronografert den til ca 640fps ved sommertemperaturer, men jeg finner ikke den gamle notatblokken hvor dette står. Pistolen hadde original rekylfjær.

 

Av det som var veldig positivt var at det var helt klart en noe mykere rekyl på ladningen i forhold til N310, og det var ikke noe problem med uforbrent krutt. Jeg fant tre fire ”korn” med uforbrent krutt, og disse var ikke den sedvanlige gule harde typen, men lignet mer på et par lodne gulaktige lodotter.

 

 

Merk at jeg ikke noe videre har testet presisjonen på ladningen kun hastighet og funksjonering. Det var noen ganger ganske stor variasjon i måleresultatene, men hvorvidt det var været, kronografen eller kruttet, er jeg usikker på, men kruttet fungerte bra i Pro 1000 pressa, uten noe problem mht doseringene.

 

200gr SWC kulegrossisten, Federal hylse, og Federal No.150 Large tennhette.

 

4,4gr N32C ga 548fps i snitt, 567fps Hi, 528 Lo. 100% funksjonering, kastet hylser langt.

 

5,0gr N32C ga 634fps i snitt, 646 Hi. 606fps Lo. 100% funksjonering, kastet hylser som ”fabrikkammo”.

 

5,4gr N32C – her begynte jeg å nærme meg et nivå ute utenfor målet med testene, så jeg kronograferte kun to skudd som ga 688 og 692fps

 

5,9gr N32C – lot jeg pent være…

 

160gr SWC kulegrossisten, Federal hylse, og Federal No.150 Large tennhette.

 

4,4gr N32C – 469fps i snitt. 475 Hi, 462 Lo. 0% funksjonering

 

5,0gr N32C – 559fps snitt. 565 HI, 540 Lo. 100% funksjonering, kastet hylser bra.

 

5,5gr N32C – 598fps snitt. 612 Hi, 584 Lo. 100% funksjonering, kastet hylser som ”fabrikkammo”.

 

5,9gr N32C – lot jeg være.

 

Egentlig ble jeg overrasket over hvor ”kraftige” ladningene var. Når jeg ladet, målte jeg meg til at om man fyller mer en 6,5gr i .45acp hylsa så blir kruttet komprimert, og jeg tenkte at det kan faktisk hende at man må ha såpass for å få fart på sakene.

 

Jeg kostet også på meg et par "presisjons" skudd på ca 20m hold, og 4,4gr N32C/200gr SWC ladningen gikk der den skulle, det samme gjorde 5,0gr N32C/160gr SWC ladningen.

 

Konklusjonen må vel være at det går fint an å bruke N32C til både lette og standard ladninger i .45acp, og at med et lenger løp en det min Kimber har så vil man få mye høyere hastigheter.

 

For meg så har jeg funnet ut at, selv ved de slappeste ladningene så var det ikke noe problem med uforbrent krutt, og at den lavere brennhastigheten gir en litt ”finere” rekyl en den mer kontante N310.

Det store spørsmålet mitt nå er hva slags hastighet bør jeg ha på en stutt 1911 for å få presisjon som er akseptabelt for feltskyting? Når jeg har skutt med 4gr N310 og 200gr SWC har jeg på 50m måtte holde maks 10cm over for å være sikker.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som er litt OT i denne tråden, men har brukt litt N32C i .45 LC, og har reagert litt på lukten. Etter at jeg har skutt lukter det kraftig av amoniakk, er det noen flere som har kjent dette, eller er kruttet mitt i ferd med å bli endret i en slik grad at det bør destrueres? Svar mottas med takk. :?

 

MVH Lobo

Link to comment
Share on other sites

Da har vi testet litt. Jeg ramser ikke opp en hel masse for resultatene er igrunn veldig likt med det Lærlingen fikk.

Men noen snodigheter ble det, det ble tydelig at forskjellige kuler og forskjellige våpen gri helt annen oppførsel.

Det ble brukt en 5" Para og en 5 1/4" S&W 625. Kulene er HN 185 og 200 grain HP HS. Starline +P hylser, Federal tennhetter og col på 30,5mm.

Para'en som har lett rekylfjær nektet plent å mate 185 grains kuler med ladninger opp til og med 5,0 grain, 200 grains kule og 5,0 grain krutt fungeret helt fin. Dette på tross av at hastighetene ligger helt på linje med Lærlingens resultater. Presisjonen virket også helt OK.

Den lille Kimberen til Lærlingen ser ut for å være meget matevillig med lave hastigheter.

 

Revolveren spiser selvfølgelig alt, og jeg må nok lade bøtttevis med ammo om jeg skal finne ut hva som var best. Alt fungerte liksom helt greit, med helt grei presisjon. Det er mulig at 200 grains kula har et lite overtak på presisjonen, men det vedder jeg ikke ørene mine på.

 

En ting har vi vel kommet fram til, og det er at det ikke er noen fare med å ha full hylse med N32C i .45 acp.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Kan du dele min erfaring ned N32C.

 

Var ute etter en cowboy-ladning til min Marlin 336 i 30-30 Winchester. Leste om kruttet Trail Boss, og instruksene som ble gitt der: Finn ut maks krutt som er plass i hylsa. Regn ut 70% av dette, og start der.

 

Så jeg gjorde rett og slett det samme med N32C, som er designet for samme type bruk. Fungerte som bare det. Lette, flotte ladninger som var veldig moro å leke seg med. Ingen rekyl, og relativt små smell. Sjekket selvsagt godt etter tegn på noe galt, og skøyt de første slik at jeg fikk bekreftet at kula forlot løpet i tilfelle underladning.

 

T.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål som er litt OT i denne tråden, men har brukt litt N32C i .45 LC, og har reagert litt på lukten. Etter at jeg har skutt lukter det kraftig av amoniakk, er det noen flere som har kjent dette, eller er kruttet mitt i ferd med å bli endret i en slik grad at det bør destrueres? Svar mottas med takk. :?

 

MVH Lobo

 

Samme lukta av 3 bokser til .38 special.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...