Jump to content

God Rådyrkule på 50 grain?


Tolvsju

Recommended Posts

Jeg har en Ubertireplica av en Baby rolling block, i 22 Hornet. Det er en super "walk-about" rifle, med kjempe presisjon med Winchester 45gr fabrikkammo.

Den er fabelaktig å ha med på hundelufteturer langs svabergene, hvor man kan treffe på både måke, ender, mink og hare,...... og Rådyr.

 

http://www.ubertireplicas.com/lever-babyrollingcar.php#prod

 

Problemet er at denne ikke er godkjent for Rådyr. Jeg vurderer å brotsje opp til 5,6x50R Mag (som samme rifla også er levert i.)

 

Rifla har riflestigning på 1:16 (eller 16.5, vanskelig å måle nöyaktig.) så jeg regner ikke med å kunne bruke tunge kuler, heller ikke 50 gr. TSX, pga. lengden.

 

 

Edit: Kaliber korrigert for trykkfeil.

 

Hvilke 45 gr. eller 50 gr. kuler vil väre ok for Rådyr? Noen ärfaring?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig rifle du har:). Skyter du med åpne sikter,eller har du montert kikkertsikte? Hvor har du kjøpt den ?

Til ditt opprinnelige spørsmål har jeg dessverre ikke noe svar :)

 

Har montert på en enkel 4x32 kikkert. Jernsikter og fuglejakt er ikke optimal kombinasjon. Men, jeg synder jo litt mot stilen på våpenet.

Rifla er kjöpt i Belgia.

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke brotsj den opp til 5,6x52R som du sier, denne bruker .228 kulediameter, og pipa di er i .224 dimensjon.

Skal du brotsje opp i noe annet, så bør du gå for 5,6x50R Mag, denne bruker riktig diameter kule, nemlig .224.

 

Er du helt sikker på rifle twisten din??, normalt i 22Hornet er oftest 1-14/15 på moderne rifler. det er fort gjort at pussesokken spinner litt, og dermed gir deg en slakere twist enn riktig

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn gjør, ikke brotsj den opp til 5,6x52R som du sier, denne bruker .228 kulediameter, og pipa di er i .224 dimensjon.

Skal du brotsje opp i noe annet, så bør du gå for 5,6x50R Mag, denne bruker riktig diameter kule, nemlig .224.

 

Er du helt sikker på rifle twisten din??, normalt i 22Hornet er oftest 1-14/15 på moderne rifler. det er fort gjort at pussesokken spinner litt, og dermed gir deg en slakere twist enn riktig

 

 

Beklager, min trykkfeil. Det er ikke gamle Savage High-Power(5,6x52R) jeg evt. ønsker å brotsje opp til. Jeg retter 2 tallet i opprinnelig innlegg.

 

Ang. riflestigning så får jeg teste litt så snart jeg får tid, har foreløpig 55gr. Sierra MK til test.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...