Jump to content

regler rundt jaktfelt


supercz

Recommended Posts

først av alt, hva er jaktfelt?

så, hvilke våpen er det lovlig og bruke til jaktfelt? og er det noe minste krav til aktivitet?

til sist, hva sier loven om alder til deltaker, kan jeg som 17år gammel jeger med våpen fra før av delta eller søke om våpen med grunnlag jaktfelt og vil eventuelt en godkjent søknad for jaktfelt våpen gå utover 'garderoben'?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å gi en kortversjon.

 

Jaktfelt er et konkurranseprogram under NJFFs regelverk. Deltakere deles inn etter et klassesystem, men i forhold til våpen og utstyr er det to hovedklasser:

- Jeger: Lovlig jaktvåpen (inkl. .22LR) med max. totalvekt 5kg inkl. sikte og tomt for ammunisjon, max. 12x forstørrelse på kikkert, min. 1000g avtrekk, jaktmessig bekledning

- Sporter: Ingen begrensninger på vekt eller forstørrelse, min. 1000g avtrekk, skytedress tillatt

 

Stevneprogrammet består av 30 skudd, vanligvis fordelt som seks hold á 5 skudd, skytetid 2 minutter pr. hold. Holdene varierer vanligvis mellom 30 og 200m, det skal skytes stående, sittende og liggende. Det skytes på dyrefigurer med inntegnede treffsoner. Stående skytes med "lang arm" og uten rem. Det er lov å benytte en "høyere" skytestilling, f. eks. skyte sittende på hold angitt som liggende. Poeng telles som inner- og yttertreff, ytter = 3 poeng og inner = 5 poeng, max. poengsum = 150. Jaktfeltstevner innenfor jaktåret teller som obligatoriske treningsskudd til storviltprøven.

 

Du kan delta med jaktriflen din, eller du kan søke om dedikert konkurransevåpen hvis du er medlem av jeger- og fiskerforening tilsluttet NJFF, aktivitet skal da dokumenteres. Konkurransevåpen regnes ikke med i jaktgarderoben.

 

Frem til og med det året du fyller 18 skyter du i aldersbestemt juniorklasse, se regelverket for detaljer.

 

Og ikke minst: Jaktfelt er moro, sosialt, trivelig og god trening. Hiv deg på og prøv !!! :D

Link to comment
Share on other sites

hvilke våpen er det låv og bruke til jaktfelt?
I jegerklassene: Alle jaktrifler opp til 5kg inkl. sikte. I sporter-klassene: Alle jakt- og konkurranserifler.
er det noe minste krav til aktivitet?
Nei, med mindre du søker om våpen spesifikt til konkurransebruk. Det holder at klubben bekrefter skriftlig at du deltar i konkurranser.
kan jeg som 17år gammel jeger med våpen fra før av delta
Ja, du skyter i klasse D2.
...eller søke om våpen med grunnlag jaktfelt
Ja, hvis du er medlem av NJFF-klubb og dokumenterer aktivitet.
vil eventuelt en godkjent søknad for jaktfelt våpen gå utover 'garderoben'?
Nei.

 

Er det forståelig ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...