Jump to content

22-250 løpsslitasje, skyting og jaktfelt


Recommended Posts

Ja, var kanskje et litt langt navn på tråden, men det er i korte trekk hva jeg lurer på.

 

Jeg har prøvd å vekke liv i gamle tråder før, men det blir sjelden det helt store, så jeg starter en ny. Etter å ha byttet ut min 223 mot en 22-250 for to år siden har jeg kun jaktet med denne børsa. 308n har stått i skapet og kun vært med til Sverige på villsvina. Jakter opp til rådyr størrelse.

 

Men så kommer det til spørsmålet "bør jeg bruke denne på jaktfelten" eller bør den spares? Det skytes nesten 40 skudd og tidligere har jeg jo kjent at 308n blir god og varm. Her inne har jeg lest at en 22-250 holder 1500 skudd, og så er pipa klar for utskifting. Så har jeg også lest at ved fornuftige ladninger og riktig pussing så holder pipa fint 8000 skudd.

 

Da blir det endel spørsmål:

:arrow: Hva må man gjøre galt for at løpet skal være utslitt etter 1500 skudd? Eller er dette faktisk vanlig?

:arrow: Hva er fornuftig lading og hva er ufornuftig lading? I forhold til løpsslitasje.

:arrow: Hva er riktig pussing (i denne sammenheng)? Og hva blir da feil pussing.. Hvis jeg pusser mellom hvert 15. skudd, er det godt nok?

 

La meg ta et konkret eksempel. Jeg bruker Norma 202 og med en 50 grains nosler bt opererer ladeboken med 33-35 grain krutt. Jeg har funnet ut at 35 grain er bra i min børse,

:arrow: men er dette en fornuftig lading i forhold til løpsslitasje?

:arrow: Og har jeg mye å vinne på å redusere til 33 grain? Eller 32..

 

Det er jo mulig å lade opp noen minimumsladninger, men det er litt upraktisk å skyte om børsa både før og etter jaktfelten, fordi ladningen inneholder 2 grain krutt mindre i forhold til jaktammoen.

 

Og til sist og ikke minst, er det i det hele tatt mulig å gi noen entydige svar på disse spørsmålene, eller vil det sprike i alle retninger, avhengig av hvem som blir spurt.

 

Her på kammeret er det mange som har gode kunnskaper om temaet og det hadde vært interessant om noen har noen betraktninger som kan belyse noen av disse spørsmålene.

 

For jaktfelten er snart, og jeg har fryktelig lyst til å ta 22-250n, men hvis det gjør at løpet får vesentlig kortere levetid, er jeg tilbøyelig til å ta 308n.

Link to comment
Share on other sites

Løp er handelsvare :|

Bruk nå opp det løpet du liker best, flere løp støver ned snarere enn å bli utskutt.

 

22-250 er en liten løpsbrenner generelt, men det spørs hva man forventer. Ladningene dine er ikke det verste jeg har sett, men likevel så vil det selvfølgelig slites ut etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Lad svakt! Er presisjon akseptabel? Skyt og vær glad.. Jeg brukte 22-250 flere sesonger til jaktfelt. Holdt ihvertfall 3000 skudd. Kom ut av tellinga. Litt raskere krutt enn vanlig, i moderat mengde, er veien å gå. Da har du omtrent ytelsen til .223 Ikke skyt løpet varmeren enn du må. Hold mantlinga i sjakk. Ankepunktet mot slappe ladninger i store hylser er redusert presisjon. Men her er det bare en ting å gjøre, og det er å prøve i eget våpen Og også ta en liten kritisk vurdering på hva som er bra nok, og hvor høyt du ligger på listene. Jaktfelt krever ikke all verdens presisjon. Stående mann i stiv kuling er en langt større faktor enn presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ute og prøvde noen skudd i kveld. Fikk en grei samling (liten femkroning på 100m med tofot) med 32 grain Norma 202 krutt, bak en Partizan 50 grain SP kule. (Disse kulene koster 1.50 kroner stykke og jeg har endel liggende av de.)

 

Dette er et grain under Ladebokens anbefalte startladning. Jeg skal eksprimentere litt mer med svake ladninger.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med en løpsbrenner om du ikke tåler å bytte løp oftere enn med et "normal kaliber"?

 

Å bytte fra 223 til 22-250 for så å lade ned til 223 nivå høres helt bak mål ut i mine ører.

 

Finn deg et kaliber du kan leve med løpslevetiden, selv om du henter ut fullt potensiale.

 

Jeg kjøpte en 300wm nettop for magnum hastighet på kulene. Ikke for å bale med reduserte ladninger i 308 hastighet.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nå er det sånn prebs, at i de fleste situasjoner så trenger jeg farten på kulene, men det er denne ene dagen i året som jeg skyter jaktfelt at jeg ikke ønsker å fyre unødvendig krutt. Jeg kjøper meg ikke et annet kaliber for det, og når bruksområdet er skyting på 150 meter pluss så er 22-250 det kaliberet jeg finner mest fornuftig. Så den vurderingen er gjort for lenge siden.

 

Spørsmålet er hva som kan gjøres for å spare løpet mest mulig denne dagen. Det finnes nemlig flust av andre ting å bruke pengene på enn nytt løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...