Jump to content

MC 8 erfaringer


Hans Torslett

Recommended Posts

Dette var en av de beste konkurransehaglene på 70/80-tallet. Nå er den gammeldags og de jeg kjente som brukte dem på toppnivå den gangen i Norge (norgesmester på skeet) bruker dem ikke lenger.

 

Skeetløpet med tulachoker er "ubrukelig" med moderne skeetpatroner på skeet og er egentlig ikke verd noe ekstra på et sett med skeet og trap løp.

 

Deler er umulig å få tak i.

 

Når dette er sagt skulle jeg gjerne hatt et sett selv. Er det gammel skeethagle du skal ha ville jeg heller ha kjøpt en fin Browning B25 som selges for omtrent samme priser. I sin tid var det en MC8 og en B25 som konkurrerte på toppnivå i verden om hvem som hadde gått flest skudd. Jeg tror de passerte millionen omtrent samtidig..

Link to comment
Share on other sites

Har en tidlig MC 8 skeet, den har to avtrekkere og engelsk skjefte.

De russiske skeet skytterne tok "rubb & rake" med denne utgaven, de foretrakk doble avtrekkere p.g.a skjefteformen og ammunisjonen.

Utgaven ble importert til Skandinavia på spesialbestilling etterpå.

Jeg har skutt mye skeet med min - synes ikke at den knuser dårlig med 24 grams ladninger.

Når det gjelder deler - har jeg liggende ei slagfjær, den kommer nok til å gå i arv :-)

As a side note, between 1968 and 1973, the Soviets won every individual International Skeet event on offer except the 1972 Olympics where Konrad Wirnhier from West Germany edged out Petrov for the gold. If it wasn’t Tsuranov or Petrov winning it was their third shooter, Vladimir Andreyev. All with the Baikal MU-8.

http://shooting.by/im/results/The_Top_2 ... unners.pdf

Link to comment
Share on other sites

Har også en mc8 med trap og skeet løp. Denne ble levert med reservedeler som fjærer, haner og tennstifter. Etter drøyt 60.000 skudd har det ikke vært behov for noe deleskift. Kjøpte den på slutten av 70 tallet og kostet meg 3 månedslønner. Mange gode skyteopplevelser med den, men er nå stort sett pensjonert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...