Jump to content

Gjeddejakta 2013


Ulfhedin

Recommended Posts

Etter å ha finlest lovverket er jeg nå overbevisst om at å skyte gjedde med kruttvåpen (bue er nettopp blitt forbudt) er helt legalt. Må bare ha fiskerett der man gjør det og følge vanlige regler for våpenhåndtering.

 

Så da ser det ut som om det skal gå an å ha det litt moro i april og mai og.

 

Så langt har jeg følgende plan: Finne gyteområder, vasse forsiktig mot sola og sikte litt under gjedda pga lysbrytningen. Ser at de lærde strides om hagle eller rifle er det best egnede våpenet.

 

Veldig fint om noen har ytterligere tips, erfaringer, bilder eller skrøner de vil dele.

 

Poster dette under småviltjakt selv om det juridisk sett er fiske, siden fangstformen minner mye om jakt. Tør ikke spørre om råd på fiskersiden.no.

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/all/hl-20121214-094.html

 

Endringen er i § 37 pkt 3, som viser til at man må skyte gjedde med skytevåpen definert som skytevåpen i våpenloven. Bue er ikke regnet som skytevåpen. I uttalelse fra departementet står det at det er intensjonen, siden buejakt er forbudt pga fare for skadeskyting bør det gjelde ved buefiske og.

Link to comment
Share on other sites

Drev litt med slikt i yngre dager. Hagle. Mye vannsprut. Store hunngjedder gikk inn på grunt vann for å gyte på våren. Så ryggfinnen i vannskorpen og brente løs!

Lurer på om rifle er bedre? Tenker da på sjokkvirkningen i vannet, siden hastigheten er høyere. Det er sjokkbølgen i vannet som svimeslår gjedda, selv om man ikke treffer fisken direkte.

Vil 6,5 x 55 være tilstrekkelig her :roll: , eller bør man gå for et av de raske Weatherby-kaibrene?

Rikosjettfaren med halge er minimal, men med rifle er den ikke det. Viktig å ha kontroll på innfallsvinkelen.

Link to comment
Share on other sites

Hadde tenkt til å prøve meg i en stor innsjø. Her er det fritt fiske, regulert av en forskrift. Står ingenting i den om at gjeddeskyting er forbudt.

Så jeg kan ikke helt se at jeg juridisk sett har behov for grunneiers tillatelse, men tenkte likevel å si fra der det er aktuelt.

 

Skal sjekke politivedtekter og for de gjeldende kommunene for å se om det ligger noen begrensninger der.

Link to comment
Share on other sites

:mrgreen: Nei, du sier noe.

 

Men tilbake til tema fra TS: får gjerne en tilbakemelding om hva lokal messing eller viltnemd sier om kruttvåpenjakt på gjedde i våre dager.

 

Endringen er i § 37 pkt 3, som viser til at man må skyte gjedde med skytevåpen definert som skytevåpen i våpenloven. Bue er ikke regnet som skytevåpen. I uttalelse fra departementet står det at det er intensjonen, siden buejakt er forbudt pga fare for skadeskyting bør det gjelde ved buefiske og.

Sjokkvirkningen fra pil som ikke er til steder når man ikke treffer fisken direkte, siden hastigheten er for lav.

Skyteavstandene ved gjeddejakt kan bli korte, så en god bueskytter kunne ha mulighet til direkte treff på fisk, selv om det er bevegelige mål. Den korte skyteavstanden er jo også et gode mtp rikosjettfaren fra kulevåpen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

man må skyte gjedde med skytevåpen definert som skytevåpen i våpenloven. Bue er ikke regnet som skytevåpen. I uttalelse fra departementet står det at det er intensjonen, siden buejakt er forbudt pga fare for skadeskyting bør det gjelde ved buefiske og.

 

Vel, om det er intensjonen har de gjort en slett jobb. Du har vel ikke en lenke til den uttalelsen du henviser til?

 

LOV 2012-12-14 nr 94: Lov om endringer i lakse- og innlandsfiskloven og naturmangfoldloven

§ 37. Hensynet til dyrevelferd, forbudte tiltak og fiske- og avlivingsmetoder

3. Skytevåpen, jf. lov 9. juni 1961 om skytevåpen og ammunisjon, unntatt for fangst av gjedde.

 

LOV 1961-06-09 nr 01: Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. [våpenloven].

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

 

Så du kan lovlig benytte bue, de er utvilsomt omfattet av våpenlovens definisjon av skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det også dithen at bue er lov.

 

Det står jo svart på hvitt at skytevåpen ikke er lovlig til fiske. (unntatt gjedde)

Bue er ikke regnet som skytevåpen.

Sjansen for skadeskyting med bue er heller ikke større enn med rifle etter min mening.

Ja.......jeg har erfaring med buefiske :wink:

Link to comment
Share on other sites

§ 1. Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,

 

Slik jeg tolker dette så gjelder definisjonen denne loven.(våpenloven)

Finner ikke noen definisjon av prosjektil der pil er definert som prosjektil.

 

Finner heller ikke noe i Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) som definerer bue som skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

Her er Miljøverndepartementets vurdering av høring på endring av § 37 i Lakse- og innlandsfiskeloven.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/md/dok ... ?id=677660" target="_blank

 

Som dere ser går dert klart fram at MD vil forby buefiske. Økokrim har en lignende høringsuttalelse som Erlend Meyer, men MD mener buefiske blir forbudt uansett. Kanskje som følge av forbudet mot å ta fisk med stikkeredskap. Tror det med dette også ble forbudt å undervannsjakte på gjedda med harpun.

 

Vil også understreke at argumentet om økt sjanse for skadeskyting var MD sitt, ikke mitt. Jeg tror ikke på det all den tid man har ei line festa til den skadeskutte gjedda og kan nøste den inn.

Link to comment
Share on other sites

Fannt noe her :wink::arrow:https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

 

 

 

2.2 Nærmere om våpenloven § 1

Begrepet «våpen» har ikke et presist innhold og vanskelige grensetilfeller kan derfor

forekomme.

Bue, armbrøst og sprettert er ikke våpen i lovens forstand. Armbrøst har tradisjonelt vært

betraktet som leketøy og tidligere heller ikke vært underlagt registreringsplikt. Imidlertid ble

det med virkning fra 1. januar 1993 innført forbud mot å erverve, eie eller inneha armbrøst

uten tillatelse fra politiet. Dette gjelder dog ikke armbrøst ervervet før 1993. Med armbrøst

forstås vanligvis skytevåpen med tre- eller stålbue eller annet materiale som for eksempel

glassfiber. Armbrøst har normalt geværkolbe og/eller pistolgrep. Prosjektilet er ofte pil,

bolt eller kule. Behovet for armbrøst skal godtgjøres på vanlig måte. Som «behov»

godkjenner direktoratet i utgangspunktet kun øvelses- og konkurranseskyting iht

våpenforskriften § 13. Ved erverv i anledning jakt i utlandet der bruk av armbrøst er tillatt,

forutsettes det gitt en tidsbegrenset tillatelse, jf våpenloven § 8 annet ledd.

Bue er ikke «våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk

innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler» jf. § 1 a og faller derfor utenfor

loven.

Gjenstander beregnet til bruk som leketøy faller vanligvis utenfor lovens skytevåpenbegrep

(ertepistoler o.l.), men det antas at slike likevel kan være av en slik art at de bør anses som

skytevåpen i henhold til loven. Det vil være avhengig av funksjonsmåte, skuddkraft osv. jf.

at «Air Soft Gun» tidligere ble vurdert som leketøy.

Utenfor loven faller også skuddhammere/boltepistoler som benyttes i bygningsindustrien

og kortslutningsapparater for kortslutning av elektriske kabler. Det samme gjelder etter § 1

annet ledd skytevåpen som på grunn av alder eller konstruksjon ikke kan brukes som

skytevåpen og skytevåpen som er gjort varig ubrukbar(t/e).

Svartkruttvåpen produsert før 1890 anses som ikke-kontrol

Link to comment
Share on other sites

http://www.lovdata.no/all/hl-20121214-094.html" target="_blank

 

Endringen er i § 37 pkt 3, som viser til at man må skyte gjedde med skytevåpen definert som skytevåpen i våpenloven. Bue er ikke regnet som skytevåpen. I uttalelse fra departementet står det at det er intensjonen, siden buejakt er forbudt pga fare for skadeskyting bør det gjelde ved buefiske og.

 

Har du en link til denne uttalelsen fra departementet?

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker dette så gjelder definisjonen denne loven.(våpenloven)

Det er korrekt, andre lover kan i utgangspunktet definere skytevåpen andreledes. Men i dette tilfellet henvises det spesifikt til våpenloven, og da gjelder definisjonen også der.

 

Finner ikke noen definisjon av prosjektil der pil er definert som prosjektil.

Det må du bare venne deg til, det virker som om forvaltningen i dette landet er allergisk mot definisjoner. Men at en pil ikke skulle være et prosjektil faller på sin egen urimelighet, forklar forskjellen på en pil og et prosjektil om du kan.

 

Finner heller ikke noe i Forskrift om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon mv. (våpenforskriften) som definerer bue som skytevåpen.

Det trengs ikke så lenge lovens definisjon dekker konstruksjonen.

 

Når det gjelder rundskrivet fra Politiet så må jeg bare si pass, jeg kan ikke forstå hvordan de kommer til den konklusjonen. De beskriver selv en pil som et prosjektil, og en bue må vel kunne kalle en mekanisk innretning for utskyting av slike?

Link to comment
Share on other sites

Ulfhedins lenke legger lista greit, selv om formuleringen kan så tvil om lovligheten er intensjonen at det ikke skal være tillatt. Så det beste en kan håpe på er at en slipper unna mens de presiserer reglene, men jeg ville ikke satset på det. Tvil gjelder som regel aldri i vår favør.

 

Velvel, da har vi fått det avklart. Børser er fremdeles tillatt, og jeg har tinget meg en økt med en M14E2 om sjansen skulle by seg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Roter ikke i lovverket for og finne ut av dette men skjønner jeg er blitt en betydelig lovbryter og burde hvert på glattselle for lenge siden men så er det bare det at jeg vet at harpun er lovlig på fisk så da må jeg spørre ! hvor ligger kruttladningen i en harpun ? er det i dykkerdrakten skal jeg selvsakt kjøpe en slik !!

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2: Jeg tror harpun er forbudt til ferskvannsfiske etter Laks og Innlandsfiskelovens §37, enten pkt 3 eller 6.

 

Det som er enda verre for uvdervannsjegerne er at det i begynnelsen av paragrafen står:

 

"Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:"

 

Jeg tror dermed at undervannsjakt kan være forbudt både i fersk- og saltvann. Jeg er ikke jurist, så er ikke sikker.

 

Det er interessant å diskutere både buefiske og undervannsjakt. Men hvis noen har noe å si OT også, så hadde det vært hyggelig.

Link to comment
Share on other sites

Poster dette under småviltjakt selv om det juridisk sett er fiske, siden fangstformen minner mye om jakt. Tør ikke spørre om råd på fiskersiden.no.

Greit, men hva er det med "fiskersiden.no" som eventuelt gjør den uaktuell? Har jeg gått glipp av noe der? :winke1:

 

Og undervannsfiske etter gjedde? Det vil da si å trekke det hele noe lenger? Da er nok pilharpun bedre egnet enn 6,5 x 55?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dermed at undervannsjakt kan være forbudt både i fersk- og saltvann.

Jeg må si meg enig i denne konklusjonen, i det minste ut fra de lovene som har blitt trukket frem i denne tråden. Det er i så tilfelle et tydelig tegn på at byråkrater burde få status som skadedyr, for bestanden er åpenbart helt ute av kontroll.

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare noen ting:

 

Referansen til fiskersiden.no, Norges største fiskeforum, var på grunn av at sportsfiskere pleier å være litt negative til utradisjonelle fiskemetoder, som gjeddejakt med kruttvåpen.

 

Videre tror jeg at alt som innebærer å stikke en fisk, det være seg undervannsjakt med harpun eller hawaislynge, lystring eller buefiske er forbudt. Jeg tror kanskje at Miljøverndepartmentet ikke har ment å forby undervannsjakt, men det ser ut som de har gjort det likevel. Litt rart at fra det jeg ser på nettet virker det ikke som de som driver med undervannsjakt har fått med seg dette.

 

Men alt dette er off-topic. Er det noen som har noen bra tips, triks, bilder eller historier fra det helt lovlige gjeddefisket med skytevåpen? Og takk for saken fra Einafjorden, den var interessant.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg sitter å kjenner på det, får jeg en følelse av at MD gjør akkurat det noen der har planlagt lenge. Dessuten tror jeg at de samme personene håper at vedtakene deres skal gli ubemerket igjennom, helt til det er for sent å gjøre noe med det.

 

Gjør dette meg en paranoid raring......eller....?

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Shooter 2: Jeg tror harpun er forbudt til ferskvannsfiske etter Laks og Innlandsfiskelovens §37, enten pkt 3 eller 6.

 

Det som er enda verre for uvdervannsjegerne er at det i begynnelsen av paragrafen står:

 

"Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:"

 

Jeg tror dermed at undervannsjakt kan være forbudt både i fersk- og saltvann. Jeg er ikke jurist, så er ikke sikker.

 

Det er interessant å diskutere både buefiske og undervannsjakt. Men hvis noen har noe å si OT også, så hadde det vært hyggelig.

 

OK ! Som jeg skrev har jeg ikke sett i lovverket om dette men i våre distrikter har det alltid hvert en tradisjon med jakt på gjedde og det ble utført med mauser og hagle og S&W og de sneik seg fram i strømpelesten med spyd og lang stang med ståltrå og snare i enden 'fryseboksen skal fylles i år sa fatter'n' :D Nei spøk til side her men trodde faktisk bue kunne brukes her 'under tvil' .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...