Jump to content

Vihtavuori N330


Doffen

Recommended Posts

Har hatt en skvett N330 stående fra tidligere år, fra tiden jeg skjøt aktivt pistol (blitt mindre med årene). 

Fikk lyst til å teste dette til haglelading. Svært lite data å finne der ute, så man er litt ''på det hvite'' på kartet med dette kruttet. Så dette er ikke trykktestede data, og må brukes med forsiktighet.

Komponentene jeg bruker, kjenner jeg svært godt, da jeg har brukt samme lot med hylser og tennhetter i lang tid, og til mange forskjellige ladninger. 

Har tidligere testet noen svake ladninger, som ikke har brent rent. 

 

Først ute nå var en patron med filt forladning. 

Dette var følgende:

 

Fiocci hylse ny 12/70 transparent med 8mm culot.

CX2000 hette

N330 1,8 gram, lot fra 2004.

21mm filt forladning

35 gram bly, IT5 forniklet.

6-stjerne brett, med crimper, lengde 58,1mm.

- Denne brant ikke rent hos meg (mye ''rask'' i løpet), og virket noe svak. Testet ved +5C.

 

Ladet opp noen nye, som jeg testet så vidt i dag, før det ble mørkt.

Fiocci hylse ny 12/70 transparent med 8mm culot.

CX2000 hette

N330 1,75 gram, lot fra 2004.

SG17

35 gram bly, IT5 forniklet.

6-stjerne brett, med crimper, lengde 58,0mm.

- Denne brenner rimelig rent, og ga lavt trykk. Testet ved +5C. 

Ut fra de få patronene jeg fikk testet, ser det ut til at de tar choke bra. Gikk mye trangere i venstre løp enn i høyre (venstre er ca full choke, høyre er vel ca kvart choke). 

 

Skal få ut kronografen på ny-året, og få testet hastigheter og hvor stabile de er. Men det kan se ut som dette kruttet egner seg for lading av haglpatroner. 

Kan se ut som denne lot'en jeg har ligger i området med Vectan A0 og 800X. A0 kruttet jeg har, er mye raskere enn det gamle tabeller skulle tilsi, og jeg kan ikke bruke gamle tabeller på dette. Best resultat med A0 fikk jeg med ladninger i området 1,75x35. 

N330 er tregere enn A1 og Universal, av de lot'ene jeg har. 

 

Kommer tilbake når det er blitt forhold til å få testet litt hastigheter og skuddbilder. Hvis det viser seg at hastigheter og skuddbilder er stabile, kan dette være et krutt som kan være mulig å få fatt i, og brukes til middels ladninger med bly og vismut i tiden fremover. 

 

Men igjen: Dette er ikke testede data, og må brukes med dertil hørende fornuft og kunnskap.

Bilde med N330.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...