Jump to content

Hva slags søknad trengs for å kjøpe løp i annet kaliber?


Wisur

Recommended Posts

Jeg er førstegangskjøper og har en rekke søknader inne.

Jeg skal kjøpe bl.a en .22LR brukt konkurransepistol hvor jeg vet det finnes .32 konvertering å få kjøpt.

Jeg har søknad inne både på bla .22LR og på .32. Og det jeg lurer på er vil .32 søknaden måtte "brukes" på det ekstra løpet, eller kan jeg kjøpe en annen .32 pistol og fortsatt ha mulighet til å kjøpe .32 konverterings sett på den .22LR pistolen jeg skal kjøpe ved å sende inn nye papirer på den nye løpet? og vil jeg trenge å ha en ny søknad godkjent på forhånd med hele den lange behandlingstiden det er her i Politidistrikt Øst FØR jeg da kan kjøpe .32 konverteringssett?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Knarps said:

Vis du har spesifisert at søknaden på 32 er for løp/konverteringsett er det kun det du kan kjøpe. Ikke nytt våpen

Har ikke spesifisert noe på søknaden annet enn kaliberet, ikke at det er til løp/konverteringssett :)

Link to comment
Share on other sites

Wisur skrev (38 minutter siden):

Jo, pistol :) Men ikke om det var løp/konvertering :)

I feltet før kaliber så står det våpen/våpendelens art. Der skriver man løp/konvertering eller en annen del. Du kan jo prøve å ringe våpenkontoret å høre med dem. Vis du vil endre til løp/konv.sett. Vis ikke så kan du levere en søknad til å spesifisere løp. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kjøper en 22LR pistol og en 32 S&W pistol slik jeg oppfatter at du har søkt om nå så kan du senere søke om å få tillatelse til å kjøpe konverteringssett til disse pistolene uten behovsprøving, dvs at det ikke hindrer en tillatelse at du allerede har tilsvarende våpen. Du kan altså kjøpe en 32 topp til ditt 22 våpen, eller en 22 topp til ditt 32 våpen senere selv om du allerede eier et separat våpen i denne kaliberen. Dette følger av våpenforskriften og rundskriv 2022 008 fra Politidirektoratet. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...