Jump to content

Sako VL63 Finnwolf


ToreE

Recommended Posts

Den første rifla jeg ble kjent med var min besterfars Finnwolf i 243 win. Denne rifla brukte han til bl.a hare- og toppjakt.  Den var ute kikkertsikte, og kun utstyrt med "peep hole" sikte, men tom jeg traff stort sett det jeg siktet på. 

 

Jeg har i lengre tid vært på utkikk etter denne rifla, men har alltid vært for seint ute når de først dukket opp. Førstevalget har hele tiden vært i 243 win, men dette gav jeg mer eller mindre opp. Spesielt etter at et ferdig avtalt kjøp i 2008 gikk i vasken. 

Så da var det å lete etter et fint eksemplar i 308. Og i fjor dukket det endelig opp ei som var veldig lik den jeg fikk min opplæring på i barndommen. 

 

Dette er ei utrolig morsom rifle. Den samler utrolig godt, om man klarer å holde siktepunktet riktig. Litt vanskeligere med peep hole, men med kikkert så går den godt innenfor 2 cm på 5 skudd. 

 

Selve rifla er fra 1969, og ble importert til Norge av Schous Børsemaker og Sportsforretning i 02.01.1970

image_6487327 (6).JPG

image_6487327 (1).JPG

image_6487327.JPG

image_6487327 (7).JPG

image_6487327 (5).JPG

image_6487327 (4).JPG

image_6487327 (3).JPG

image_6487327 (2).JPG

Sako Finnwolf innspesksjonspapir 1969.JPG

Sako Finnwolf import Schous våpenforretning 1970.JPG

  • Like 12
Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått noe spørsmål om jeg vil selge, men det tviler jeg på. Blir vel vanskeligere å finne ei ny ei. Og populariteten på disse ser ut til å være noe større ute. Så det er sikkert noen som samler på disse.

Solgte Finnwolf .jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...