Jump to content

Lade hjelp! 243win.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei har nå levert papirer på ett 243win løp til ei av riflene mine.

 

Så dukker det opp noen spørsmål :mrgreen:

 

Hvilke hylser skal jeg satse på?

Hva slags kuler? Til rådyr og til kråke/rev.

 

Noen som har rfaring med partizan kulene i dette kaliber? Jeg kjøpte noen hundre av de fordi de kunne være greie og ha en stund tilbake :oops:

 

Ellers er det noe som er greit og vite om kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Når jeg får kjøpt meg et Diesett i 243W, kommer jeg til å bruke Lapuahylser hovedsaklig.

Har også noen Federalhylser liggende som skal testes, har hørt at de skal være bra.

 

Har kun skutt partizan SP 100grs. ferdigammo i Sakoen min. Sammenlignet med Lapua FMJBT 90grs. ferdigammo var ikke Partizan samlingene noe å skryte av.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hylser skal jeg satse på?

Hva slags kuler? Til rådyr og til kråke/rev.

Noen som har rfaring med partizan kulene i dette kaliber? Jeg kjøpte noen hundre av de fordi de kunne være greie og ha en stund tilbake :oops:

Ellers er det noe som er greit og vite om kaliberet?

 

Lapuahylser som jeg har hatt har vært harde og passer godt til fulle ladninger, men soter hvis du ligger litt ned mot minimum, spes med vith. krutt.

Partizanhylsene er meget tykke i halsgodset, så her bør du måle litt så du ikke står der med en patron som i realiteten er for trang.

Jeg ville kjøpt TSX til matvilt, til skadedyr den tyngste V-max. De er ganske like av form og har skutt veldig likt hos meg.

De lette V-max krever gjerne helt andre krutt etc. og da blir feks treffpunkt annerledes. Kulebanen er flat nok, og nesten identisk med TSX sin. Det klarer du ikke med de to letteste.

Partizankula samlet gjerne 35mm 5 skudd på 100m, Hornady 100gr 25mm ditto.

Ellers et kaliber som er lett å skyte slutt på pipa med hvis du ikke passer på carbonavleiringene rett foran kammeret. Mi pipe holdt bare 5-700 skudd, da var den som et smergelpapir de første cm. Nå er den blitt byttet til 6,5x47.

Så mitt råd er ikke å kjøpe på tusenvis av kuler, du har neppe pipe til så mange skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...