Jump to content

Vedlikehold av forniklet revolver, og vedlikehold av revolver ellers


VDH

Recommended Posts

Heisann!

 

Ble for ikke veldig lenge siden stolt eier av en Smittåvesson Model 27-2 i all sin skinnende herlighet.

Den har dog et par skavanker og forbruksskader som er å forvente av en revolver i en respektabel alder, men jeg ønsker å forhøre meg angående muligheter til å gi mer av dens originale sjarm tilbake.

 

1. Hakk i sideplate, kornsikte og løp

Noen har ikke lest manualen, og har med det maltraktert sideplaten og gitt den et par solide hakk med skrutrekkeren, pluss dunket tuppen borti noe hardt og kommet borti kornsiktet foran og litt midt på løpet. Mitt spørsmål er vel om det er stort å gjøre her, og evt hvem jeg kunne forhørt meg med? Børsis, smed, urmaker etc. Ønsker jo helst å beholde forniklingen uten å måtte gjøre det helt på nytt.

 

2. Utløseren til tønna

Virker som at utløseren til tønna ikke stikker langt nok ut slik at den fjærspente pinnen som holder tønna på plass ikke blir dyttet langt nok inn. Gjør det litt klønete å løse den ut for å lade, og dette selv når den er dyttet så langt inn som den går. Mistanke om at det burde gå an å løse opp festemiddelet inni låsen der og justere den selv med nytt, men ville igjen forhøre meg med noen som vet mer enn meg.

 

3. Polering

Sist gjelder de poleringen. Den har noen småriper og flekker med oksidering, og jeg hadde lyst å få til skikkelig speilfinish som jeg tør gjette den hadde i gamledager, la ved bilde av poleringsmiddelet jeg kjøpte som skal funke greit på forniklede overflater. Såvidt jeg leste skal man være meget forsiktig da man kan risikere å pusse bort forniklingen, og når man bruker penetrerende oljer for å rengjøre kan dette trenge inn og løse opp det som binder nikkel til stål som ofte er kobber, men jeg leste et annet sted at S&W brukte en annen metode, selvfølgelig uten mer info.

Ellers lurer jeg på om den trenger noe ekstra beskyttende lag utenpå. Jeg bruker Ballistol etter alles anbefaling, men den er veldig penetrerende og kobberløselig. Står på nettsiden deres at det ikke skal være et problem bare man pusser det bort med en gang, og ikke lar det ligge et lag på. Leste også at det anbefales å smøre den inn med et tynt lag mineralolje for å bevare glansen.

 

Setter pris på det meste jeg kan få av svar og forslag!

 

Mvh,

Viljar

Kornsikte_2.png

Laup.png

Profil.png

Sideplate_1.png

Sideplate_2.png

Tønne.png

Utlauser_1.png

Utlauser_2.png

Bakside.png

Glidemiddel.png

Kornsikte_1.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...