Jump to content

Hvilken håndkikkert for elgjakt?


Redhawk

Recommended Posts

Hei

Var så heldig og fikk være med på min første elgjakt i høst, og har fått forespørsel om og være med til neste høst også :mrgreen:

 

I denne sammenhengen så ser jeg behovet for en ordentlig håndkikkert. Benyttet meg i høst av to rimelige kikkerter som jeg hadde liggende, en i 16X60 av ukjent merke og en liten lomme kikkert type BSA tror jeg. Husker ikke forstørrelsen på denne.

Kikkerten i 16X60 var jo en fryd på dagtid med den forstørrelsen,med ble fort difus når det lei mot kveld og dugget no helt j.... på linsene ved regn/yr i lufta og var tung som fy m.a.o no møkk. BSA'en var liten og hendig,tok ingen plass i lommen og var lett når den hang rundt halsen,men hadde alt for lav forstørrelse og for dårlig opptikk,samt at denne dugget og enormt på linsene. Spesielt når det var kaldt ute. Så den havner i samme bås som den andre.

 

Har søkt litt rundt på forumet men har ikke blitt helt klok enda,snakkes mye om skumringsjakt og opptikk. Men lite om førstørrelse til forsjellig type jakt,samt generell erfaring med kikkertene.

 

Så derfor prøver jeg meg:

:arrow: Er ute etter en god håndkikkert primert til elgjakt(men ser for meg at den kansje etterhver vil bli brukt til sel og toppjakt)

 

:arrow: Er usikker på hvilken forstørrelse som er best til denne typen jakt. Vi sitter både på post samt at vi driver så trenger litt erfaringshjelp her

 

:arrow: Kikkerten må være vanntett og må ha linser som er antiduggbehandlet

 

:arrow: Bør ha en linse beskytter som ikke faller for lett av(klådd litt på en opticron men synes at linsedekselene var av lusen kvalitet.Var så vidt bortig dem og de falt av) bør og ha en hendig oppbevaringsveske som ikke bråker for mye

 

:arrow: Har satt en makspris på 6000 (skal ha 9,3x62 løp til rifla og :oops: )

 

Har dere gode tips og råd så kom med dem, fikk en liten julebonus i år som brenner i lomma :mrgreen:

 

Forøvrig ønskes alle en fortsatt god jul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...