Jump to content

Sauer Jaktmatch cal 223 med trangt kammer


Svein Lerbrekk

Recommended Posts

Hei

Kjøpte meg en Sauer Jaktmatch i 223 til jul og etter å ha testet litt med forskjelline patron/kuletyper har jeg oppdaget at det er ikke alt mulig som kammrer i den.

 

Har bla noen Igman 55gr FMJ som det ikke nytter å lukke bolten bak, disse fungerer utmerket i en Colt AR 15 som jeg har.

Har prøvt både Remingtoh og Winchester hylser og begge er trange selv om hylsene blir helpresset før bruk.

Av kuler har jeg kun prøvt Hornady V Max 50 og 55 gr samt Speer sine 55 gr throphy bonded.

Er det normalt med et så trangt kammer i en Sauer cal 223?

Ser forsåvidt ikke noen bakdeler med det da jeg stort sett lader all ammunisjon som jeg bruker og det er vel en fordel rent presisjonsmessig.

Er det andre her på kammeret som har samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Det første du må finne ut er hva slags kammer du har - .223 rem, 5,56x45 og .223 Wylde er de vanligste variantene, men det finnes flere. Jeg vil tippe du har .223 kammer, og prøver å kamre 5,56x45 ammo. Dette går ikke/går trangt da dimensjonene er forskjellige. Hva slags diesett har du? Har du .223 dier av et vettugt fabrikat kan du jo håpe på at de er i riktig .223 dim, men det slurves mye med dimensjonene for denne patronen. Kjøp en patrontolk, og bruk denne til å justere sizedia. På alle mine .223/5,56x45 sizedier (og det er MANGE) har det vært nødvendig å dreie bort et par tideler i bånn av dia for å få satt skuldra på riktig plass samt få siza dypt nok på hylsa. Dette er dog veldig vanskelig å se uten en ordentlig patrontolk.

 

Lykke til!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...