Jump to content

Ulik standard - Optikk kjøpt i USA og i Europa?


Mortifer

Recommended Posts

Hei,

Jeg reiser snart tilbake til Norge og lurer på om jeg skal kjøpe noe optikk mens jeg er her. Flere (norske) personer har nevnt at jeg burde kjøpe det her ettersom Optikk ikke er er "våpendeler" og kan fraktes ut av landet uten at man havner på Guantanamo Bay..

 

Jeg har snakket med noen som selger optikk her, men de sier at det er forskjellige standarder når det kommer til rifle (noe med at Europa bruker 40mm ringer eller noe sånt?) på det de bruker her og det vi har i Europa.

Jeg besitter ikke et våpen enda, men hvis jeg kan spare 3000-4000kr på å kjøpe et sikte her (enten et vanlig kikkertsikte eller EoeTech) så tenkte jeg at det kunne være greit å komme i forkjøpet uten at Mr.Norske Stat skal ha sine skattepenger.

 

Er det f.eks lovlig å montere rødpunktsikter på halvautomat og hagle?

Jeg er nybegynner når det kommer til det optikk og lover, men jeg liker fortsatt å spare penger! :)

 

Down to business: Kan man bruke optikk kjøpt i USA på våpen man kan importere lovlig/kjøpe i Norge?

Link to comment
Share on other sites

På optikken produsert i USA er standarden på lys-røret en tomme, mens Europeisk produserte har som regel en standarden på 30mm. Det er ikke uansett ikke noe problem siden du får kjøpt ringer i både en tomme og 30mm her hjemme. Optikk med en tomme lys-rør selges også i norge.

 

Det er noe greier med at du ikke har lov til å importere varer for en verdi tillsvarende 6000kr, eller noe slikt. Usikker her.

Det kan være en ide å finne ut hva reglene er på dette området. :wink:

 

 

BrunoførsiktigmedtullenEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...