Jump to content

Prosjekt: Lage viltkamera


Øyvind_ad

Recommended Posts

Lager meg for tiden et viltkamera, og tenkte jeg ville skrive litt om prosjektet her.

 

Viltkameraet er basert på et gammelt men godt Canon Powershot A75 og ein IR-sensor kjøpt på dealextreme.com. Valgte å kjøpe en ferdig sensorenhet istedet for å lage en selv fordi ICene som finnes på markedet til dette formålet krever svært mange eksterne komponenter, og jeg sparer meg derfor veldig mye tid og penger på å bruke en ferdig sensorenhet.

 

Hvordan det virker:

IR-sensoren tente i utgangspunktet en lysdiode når den detekterte bevegelse. Men jeg har koblet den til et lavspenningsrelé, som igjen er koblet til kameraets avtrekker.

For å få alt knyttet sammen laget jeg et "styringskretskort" med spennigsomformere, brytere og tilkoblinger. (går siste året som elektronikkingeniørstudent, så dette var en enkel sak med tilgang på godt utstyr).

 

Kretskortutlegget(tegnet i Eagle):

3107685640_f23d5fc117.jpg?v=0

Og kretskortet ble seende slik ut(mangler spenningsomformings-icer på dette bildet):

3107686050_154d394a73.jpg?v=0

og printsiden:

3107686422_425548f2a4.jpg?v=0

 

Kameraet skal ha ca 5V spenning inn, mens sensoren kjører på ca 3V.

Til kameraet bruker jeg en L7805CV som gir en fast spenning ut på 5V så lenge spenningen inn er mellom ca 5.5 og 40V.

Jeg bruker også to LM317, en til sensoren(3V) og en til en fremtidig IR-lystavle(til denne spenningsomformeren har jeg koblet et potmeter som gjør at jeg enkelt kan endre spenningen til lystavlen). Også LM317 Ic-ene har et romslig krav til inngangsspenningen. Dette gjør at jeg kan bruke alt av batterier og batteripakker så lenge spenningen på de er mellom 5.5 og 40V.

 

Jeg har utrustet både kameraet og sensoren med en 10-leder ribbonkabel med kontakt til styringskortet.

- Til kameraet er det: 2 ledere til strømforsyning, 2 til avtrekker, 2 til å skru kameraet av/på 2 til aktivering/deaktivering av blitz. de resterende to brukes foreløbig ikke. Alle desse er loddet på riktig sted inne i kameraet.

- Og til sensoren: 2 til strømforsyning, 2 til test av sensoren, 2 til av/på og 2 fra sensoren til reléet.

 

Jeg har også 10 brytere på kretskortet(i form av en DIP-switch) og desse styrer:

1. Kamera(av/på)

2. Kamerablitz(til/frakoblet)

3. IR-lystavle(til/frakoblet)

4. Strømforsyning til IR-led(av/på)

5. Strømforsyning til kameraet(av/på)

6. Strømforsyning til sensoren(av/på)

7. Sensor auto-modus(av/på)

8. Sensor test-modus(av/på)

 

Det hele ser nå slik ut:

3107686984_4157c9a9ba.jpg?v=0

(Den hvite pappboksen i bakgrunnen inneholder batteriet)

3107686796_7d4016e6fb.jpg?v=0

 

Dette er så langt jeg har kommet til nå. Alt fungerer helt topp, og sensoren har så godt som perfekt følsomhet og rekkevidde( >8 meter).

 

Den neste utfordringen er å få plassert alt på en oversiktlig og robust måte i en vanntett boks.

Har kikket litt rundt og funnet en boks som kan egne seg godt:

image_514.jpg

"Vanntett boks fra Underwater Kenetics ca. mål: 21 x 19 x 8,5 cm.

Leveres i Sort og Gult"

 

Kamera: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a75.html

IR-sensor: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15321

 

Kommer til å oppdatere tråden med mer bilder og informasjon etterhvert :)

Link to comment
Share on other sites

Satte opp et kjapt budsjett:

 

Batteri----------------------kr 179,00

Kretskort m/komponenter---- kr 100,00

Kamera--------------------- kr 200,00 (hadde det liggende, så det kostet med egentlig ingenting)

Innbyggingsboks-------------kr 290,00

IR-lystavle-------------------kr 50,00

Diverse----------------------kr 150,00

 

SUM: kr 969,00

 

 

Det blir altså langt billigere enn tilsvarende modeller som finnes på markedet, og i tillegg får jeg akkurat de funksjonene jeg vil ha :)

Link to comment
Share on other sites

Kamera--------------------- kr 200,00 (hadde det liggende, så det kostet med egentlig ingenting)

Synes ikke 200.- er reell verdi, da du bør ta hva dette vil koste å sette sammen når du skal lage 10 enheter. Ellers er det ikke vits i å sette opp regnestykket, da dette blir uinteressant for andre enn deg.

 

Kjerringa har noe gullsmykker liggende som hun sjelden bruker. :idea: Aha...det må jo bli noen gode haglepatroner hvis jeg lager hagl av disse...koster jo ikke meg noe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kamera--------------------- kr 200,00 (hadde det liggende, så det kostet med egentlig ingenting)

Synes ikke 200.- er reell verdi, da du bør ta hva dette vil koste å sette sammen når du skal lage 10 enheter. Ellers er det ikke vits i å sette opp regnestykket, da dette blir uinteressant for andre enn deg.

 

Kjerringa har noe gullsmykker liggende som hun sjelden bruker. :idea: Aha...det må jo bli noen gode haglepatroner hvis jeg lager hagl av disse...koster jo ikke meg noe :wink:

 

 

Forsåvidt enig i at budsjettet er mest interessant for min egen del, men når det gjelder kameraet er det ingen problem å finne tilsvarende eller bedre kamera på finn/qxl/ebay til under 3-400kr, så jeg synes ikke verdien av det er veldig urealsitisk.

Link to comment
Share on other sites

Hvor lang utløsertid har du?

 

Er klar over at dette ofte kan være et problem, og har valgt en løsning der kameraet alltid står på og er klart til å ta bilde(skjermen er av for å spare strøm).

 

Tiden fra bevegelsen blir registrert til bildet blir tatt har jeg målt til ca 1sekund når jeg brukte manuell(forhåndsinstillt) fokus, og 1,5sek med autofokus.

 

Vil tro at dette er kjapt nok til det meste, bortsett fra fugler som flyr forbi kameraet.

Link to comment
Share on other sites

Prosjektet er garantert både spennende og morsomt, men at det er noe penger å hente for den vanlige mann er jeg heller tivilende til. Du får kameraer laget og designet for formålet ,med garanti, for nesten samme sum som ble nevnt her..

 

Dette har du helt rett i. Gjør det hovedsaklig ikke for å spare penger, men fordi jeg synes det er et veldig spennende og givende prosjekt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...