Jump to content

338Rum med accurate 8700 krutt.


Balrog

Recommended Posts

Har leita etter ladedata for 250gr lapua scenar og 300gr sierra match i 338.

Eg har fått tilgang på MYKJE accurate 8700 krutt og lurer på om eg kan bruke dette?

Eg har ladet 230gr oryx med dette før og det funker tilfredstillende,men er kruttet for tregt til å få opp farten på dei tyngre kulene?

Link to comment
Share on other sites

Samme her; har brukt, og bruker dette kruttet fremdeles i 338 Rummen min.

Med 250 grs. Scenar blir det komprimerte......tildels skikkelig hardt komprimerte ladninger.

Har en litt egen prosedyre for disse ladningene, med deling av kruttmengden for å få komprimert det i flere operasjoner, dette for å få skikkelig komprimering og dermed nok plass i hylsen.

Egentlig en alldeles utrolig knotete måte å lade på...... :roll::roll: men har en fått tak i billig krutt så skal det brukes.. :mrgreen:

Regner med at du også har kjøpt dette kruttet grunnet prisen....

 

Legger ved noen data fra MIN RIFLE!!!!!!!!!!

 

Disse er med 250 grains Scenarkule, Remington hylse, Federal 215 hetter.

Alle disse patronene er ladet til 93,3 mm lengde, som er maks i mitt magasin.

Løpslengde er på 710 mm.

 

Accu 8700 - 95grs = 806m/sek

97grs = 819m/sek

99grs = 835m/sek

100grs = 863m/sek

102grs = 880m/sek

104grs = 890m/sek

106grs = 895m/sek

108grs = 903m/sek

 

Ikke bruk disse dataene ukritisk, dette er ladninger som er sikker i min Rem-700, men din rifle kan ha andre mål og toleranser, så derfor bruk fornuft, og se på disse reseptene som ett utgangspunkt.!!

Link to comment
Share on other sites

skulle gjærne kjøpt mer av dette krutte, noen som vet av forhandlere som har?

 

Jeg kjøpte mitt ifra Norma, igjennom han som leverer skytterlagskrutt til oss. Du får sjekke hos Norma om de har mere igjen, de reklamerte at de hadde "noen hundre kilo" den gangen jeg kjøpte.

Så jeg slo til og kjøpte så jeg skulle "ha en stund" :roll::roll: !!

Men det er rennt mye vann i Nidelven etter det.....!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Samme her; har brukt, og bruker dette kruttet fremdeles i 338 Rummen min.

Med 250 grs. Scenar blir det komprimerte......tildels skikkelig hardt komprimerte ladninger.

Har en litt egen prosedyre for disse ladningene, med deling av kruttmengden for å få komprimert det i flere operasjoner, dette for å få skikkelig komprimering og dermed nok plass i hylsen.

Egentlig en alldeles utrolig knotete måte å lade på...... :roll::roll: men har en fått tak i billig krutt så skal det brukes.. :mrgreen:

Regner med at du også har kjøpt dette kruttet grunnet prisen....

 

Legger ved noen data fra MIN RIFLE!!!!!!!!!!

 

Disse er med 250 grains Scenarkule, Remington hylse, Federal 215 hetter.

Alle disse patronene er ladet til 93,3 mm lengde, som er maks i mitt magasin.

Løpslengde er på 710 mm.

 

Accu 8700 - 95grs = 806m/sek

97grs = 819m/sek

99grs = 835m/sek

100grs = 863m/sek

102grs = 880m/sek

104grs = 890m/sek

106grs = 895m/sek

108grs = 903m/sek

 

Ikke bruk disse dataene ukritisk, dette er ladninger som er sikker i min Rem-700, men din rifle kan ha andre mål og toleranser, så derfor bruk fornuft, og se på disse reseptene som ett utgangspunkt.!!

 

takk for mykje data :D

Kva er grensa for komprimering? 102gr?

 

O

Link to comment
Share on other sites

Kva er grensa for komprimering? 102gr?

 

Dette blir å stole på husken.......( er på jobb offshore og har ikke hele ladeloggen med "alle" dataene her) men mener å huske at alle de ladningene med Accu-8700 og 250 grs Scenar er komprimerte.

Om jeg trekker en kule ut av patronen ladet med 108 grs Accu-8700, kan jeg snu hylsen opp ned uten at kruttet faller ut. Må faktisk pirke inni hylsa med ei rissenål eller lignende for å få "løsnet" kruttet.

Bare for å ha sagt det; jeg hadde en ferdigladet patron med 108 grs stående i ladebua i flere måneder, dette for å sjekke om det hardt komprimerte kruttet ville "pushe" kula ut; slik at jeg ville få kortere friflukt, og dermed muligens litt "freskere" trykk.

Det skjedde ikke, godt hold i halsen på 338 RUM. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...