Jump to content

Dillon Squaredeal B.


Baldrick

Recommended Posts

Hei.

 

Er på tur å få tak i en Dillon Squaredeal B i kal .40 S&W.

Noen som har praktiske erfaringer med denne pressa som er verdt å ta med seg videre?

 

Er nybegynner i hjemmelading, men har utrustet meg med Ladeboken utg 6 og har heldigvis tilgang på kunnskapen til gode skytterkollegaer.

Derfor et dumt spørsmål nå som jeg har begynt å bli mer reflektert over hva som kan være skummelt, og som plutselig kan si PANG:

 

Er tennhettene mindre følsomme for støt når de er satt i hylsa enn når de ligger i løsvekt?

Har et inntrykk av at patroner ofte blir slengt både hit og dit uten videre bekymring for at en tennhette skal gå av... ?

Link to comment
Share on other sites

Er tennhettene mindre følsomme for støt når de er satt i hylsa enn når de ligger i løsvekt?

 

Side 9 i Ladeboken gir svar på at de bør/skal ligge i orginal embalasje og hvorfor står også der :D

 

Joda, skjønner at tennhettene er pakket slik de er med en hensikt. Men det var egentlig ikke det jeg spurte om. Spørsmålet gikk ut på om tennhetta - når den står klar i en nyladet patron - er like følsom som når den er mutters alene.

Tennhetta i seg sjøl har vel neppe forandret karakteristikk på tur fra emballasjen og ned i hylsebunnen, så mistanken min er at den er mer "beskyttet" når den står i hylsa.

Og grunnen til at jeg lurer, er at jeg aldri har hørt om tennhetter som settes av pga uforsvarlig håndtering av skarpe patroner (ser bort fra overlagte handlinger som spiker i tennhette + hammer = pang!, brann etc).

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

Er tennhettene mindre følsomme for støt når de er satt i hylsa enn når de ligger i løsvekt?

 

Både ja og Nei :D

 

Nå står tennhetta med kun den mest følsom side synlig, men derfra til å slå den av er ikke fult så lett.

Må treffe rett, med et kontant og ganske hardt slag... noe som ikke skjer tilfeldig vil jeg tro :?

 

Så mitt intrykk er nok som du selv sier, det er ikke lett å få slått av en ferdig ladet paron.

 

Klart det går om det er det du er ute etter :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...