Jump to content

Få av baksikte på M1 Carbine


Nygaard

Recommended Posts

Hu hei, godtfolk!

 

Jeg har (et totalt irrasjonelt) ønske om å ta av baksiktet på en M1 Carbine, og har derfor tittet litt på diverse nettsider. Disse sier jeg skal spenne fast mekanismen i en benk og dunke varsomt, men bestemt på siktet (trebit, messingdor etc som ikke skader finish og metall) fra venstre mot høyre (sett bakfra, som om man skulle sikte).

 

I helgen fulgte jeg oppskriften, men siktet nektet å rikke seg.

 

Undrende prøvde jeg å finne løsninger på problemet, og oppdaget etterhvert noen "hakk" i sikte/"montasje" (se bilde under). Det jeg i så måte lurer på er om disse hakkene er felles for alle karabiner og bare hjelper til med å holde siktet på plass (altså: jeg har bare ikke har dunket hardt nok), eller om dette er noe som er gjort med intensjonen å gi akkurat denne karabinen et mer permanent festet sikte.

 

(Klikk for stort bilde)

301260.jpeg

 

Alternativene blir noenlunde:

a) fortsette dunkingen

b) fjerne overlappende metall fra siktet før jeg dunker videre

eller

c) gi opp

 

Om noen kan hjelpe meg med valg av alternativ blir jeg en meget takknemlig mann :) Eventuelle alternative løsninger er selvsagt også kjærkomment.

Link to comment
Share on other sites

Hakkene på en jeg har kikket på er ikke referansemerker, men helt åpenbart niting (hvis det er det det heter) for å holde siktet på plass. Selv om det ikke fremgår av Nygaards bilde er jeg temmelig sikker på at det samme er tilfellet med hans. Det betyr ikke at han ikke kan slå av siktet, men det vil måtte medføre at nitingen ødelegges.

 

Her er forøvrig en M1 Carbine med en annen type niting:

HPIM2281.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...