Jump to content

Alu haglepatroner


682 Gold

Recommended Posts

Har litt forskjellig i eldre kaliber 12 haglepatroner i ei lita samling. Ikkje så mange, men litt av de haglpatroner eg har brukt og fått, og litt av de faderen har brukt. Så huska eg at min kjære far i sin tid hadde noen matte sølv, blikk- eller alu-haglpatroner? (Heile patrona var av ett eller annet metall.) Denne har eg ikkje i samlinga, han huske de han og, men huske ikkje verken hva de hette eller hvor han fekk tak i de. Eg kunne fryktelig gjerne tenkt meg ett par eksemplarer !!!

 

Så er spørsmålet har noen av dere peiling på hva patron dette ervar ?

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ganske sikkert FN patroner du mener, disse hadde vanlig cullot men pappen bar byttet ut med aluminium, mener det var i tiden rundt 1960 disse var i salg.

 

Raufoss produserte også haglpatroner i hel aluminium men det må vel kalles et forsøk, Av RA så finnes der 2 typer, den eldste ligner veldig på messinghylsene deres og har RAUFOSS AMM.FABRIKKER" i bunnen og kjent i kal 12 og er trolig eldst, de andre er merket"RAUFOSS MADE IN NORWAY, disse er normalt kun i kal 16 men jeg mener der dukket opp en i 12 også (?)

De i 16 finnes i flere farger, de ble eloksert, foruten normal ubehandlet alu. så finnes de i gullfarge. Andre farger finnes kun i et eks. av hver, rent forsøk.

Det er lenge siden jeg holdt på med slike ting men mener det var på 1950tallet (tidlig?) de ble produsert. Forsøket ble skrinlagt fordi alu. ikke gikk tilbake slik messing gjør etter avfyring og viste jeg å lett klebe i et ru kammer, der var mange gamle hagler på den tiden. Elokseringen i ulike farger var et forsøk på å motvirke denne klebingen uten å lykkes nevneverdig.

Link to comment
Share on other sites

I et mikrosekund trodde jeg til min skrekk at det var kommet haglepatroner med HAGL i aluminium. :shock:

 

Ellers finnes det vel andre kalibre med hylser i aluminium, deriblant .38 spec (De har i hvertfall jeg brukt en gang.) og feks signalpatroner. Rart ad det ikke er mer brukt, siden det vil være hysterisk billig å trekke ut hylser i alu. Coating og div andre metoder burde kunne eliminere kiling i kammer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...