Jump to content

Tyde merking på Diamond Nordskog 12/76


Thorstein

Recommended Posts

Som fersk jeger har jeg fått låne en O/U hagle som i tittel. Usikker på undermodell.

Jeg har forsøkt å lese meg noe opp på det som gjelder merking og trykk på løpet, men flere spørsmål åpenbarer seg i takt med kunnskapen. Skulle særlig visst mer om denne tåler stål og om jeg må unngå visse typer jaktammunisjon.

 

Jeg har ikke funnet tegn til den den franske liljen på hagla, noe som i og for seg skulle gi meg svar på første spørsmål. Ulike hagler har ulike merker. Kan f.eks. Italienske merker (her Bettinsoli) ha andre kvalitetsmerker for liljemerket? Legger ved bilder som forhåpentligvis kan gi svar. Klarer noen å tolke hva slags trykk den er godkjent med mtp jaktammunisjon?

20180819_175912.jpg

20180819_175932.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, 32-40 Win. skrev:

Er det faste, eller utskiftbare choker i denne hagla?

 

Mener de er utskiftbare, har dog ikke fått tak i nøkkelen enda. Pr. nå står det i 1/4 og 3/4. Forstått at jeg ikke skal skyte stål med sistnevnte.

10 timer siden, hovdeknuten skrev:

12/76 hagler er godkjent for stål i choke ikke trangere enn halv i henhold til trykkstandard. Men ring Nordskog,få det bekreftet av dem...Kjøp 12/70 ammo....

 

Sendt mail til Nordskog, så håper på svar der. Når du sier i henhold til trykkstandard, viser du da til merkingen på denne aktuelle hagla?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være den er godkjent for stål i 3/4 choke. Hør med Nordskog.  Ev også om de har chokenøkkel som passer..Om du skal skyte stål jaktammo. Ville jeg prøvd å byttet ut chokene til 1/4 - 1/2. Men du kan helt klart klare deg uten bruk av kraftig stålammo.... du kan helt fint trene med lette stål ladninger med små hagl på banen! Også i 3/4?!..Men på jakt hvor bly er lovlig bruk blyammo og hold deg til 12/70 ammo, ikke nødvendig å kjøpe kraftig 12/76 ammo... trykkstandard følger kammerlengde! Det er et makstrykk produsenter av ammo har å forholde seg til i hver kammerlengde. Desto lengre patroner desto høyere tillatt trykk... du kan IKKE skyte lengre patroner enn 76, og holder du deg til 1/2 choke kan du skyte all ammo merket 12/76- 12/70-12/65-12/50:) 

 

Hva skal du jakte på? 

Link to comment
Share on other sites

De er ikke raske på å svare nei.. Har ikke registrert noe nr til dem verken på hjemmesiden eller facebook, så antar de ønsker alt på mail. Fikk derimot kjapt svar fra Winge som bekreftet at den tåler stål. Så da ble det ny choker i samme slengen 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...