Jump to content

Due/rype ammo


sexppc

Recommended Posts

Lurer på om noen her inne har noen god ladninger for due evt rype. Ca 32 gram hagl og hastighet på underkant av 400 m/s. Har brukt 340 i disse patronene i alle år, men syns ikke dette kruttet er optimalt, ikke i kaldt vær i allefall. I dag finnes  det jo mye krutt på markedet, men har som sagt ingen resepter på noe annet enn med 340....

Link to comment
Share on other sites

Har en med vw 320... den ligger ute på gualandi.it  under tables...

husker ikke hva originalen er da det er litt forskjell på batchene til vw...

1.55/1.65gram(jeg måtte helt opp på 1.70 med siste batchen)  32gram blyhagl med gualandi wad... stjernebrett på 58mm ca 410ms

har brukt z2m21 i denne istedet for sg22... må ha litt mere krutt for samme trykk og hastighet..

fin patron til orrfugl/storfugl og rype...

jeg bruker imr 700x på due/rype og kråke.. 

disse patronene synes jeg setter finere bilder og tar choke bedre enn det meste annet!

28grams ladning og 30grams ladning...dette holder i massevis..har skutt en 6-7 storfugl med 30grammern i fjor høst...disse ligger på ca 415ms med forholdsvis lavt trykk..

hvis du handler av jaktdepotet trur jeg døm skaffer deg både 700x og 800x som er bedre og billigere krutt enn vw sine...800x er jo også ett krutt å anbefale i 34-38gram...dette er fleksible krutt som tåler litt justering over kronograf..har en del italienske data på disse om ønskelig..dette er dobbelbas krutt og disse blir ikke påvirket av kulde på samme måte som singelbase krutt

gualandi.it er bare en pekepinn... må skytes å testes litt i eget våpen...

Edited by J.E.Hagen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, J.E.Hagen skrev:

Har en med vw 320... den ligger ute på gualandi.it  under tables...

husker ikke hva originalen er da det er litt forskjell på batchene til vw...

1.55/1.65gram(jeg måtte helt opp på 1.70 med siste batchen)  32gram blyhagl med gualandi wad... stjernebrett på 58mm ca 410ms

har brukt z2m21 i denne istedet for sg22... må ha litt mere krutt for samme trykk og hastighet..

fin patron til orrfugl/storfugl og rype...

jeg bruker imr 700x på due/rype og kråke.. 

disse patronene synes jeg setter finere bilder og tar choke bedre enn det meste annet!

28grams ladning og 30grams ladning...dette holder i massevis..har skutt en 6-7 storfugl med 30grammern i fjor høst...disse ligger på ca 415ms med forholdsvis lavt trykk..

hvis du handler av jaktdepotet trur jeg døm skaffer deg både 700x og 800x som er bedre og billigere krutt enn vw sine...800x er jo også ett krutt å anbefale i 34-38gram...dette er fleksible krutt som tåler litt justering over kronograf..har en del italienske data på disse om ønskelig..dette er dobbelbas krutt og disse blir ikke påvirket av kulde på samme måte som singelbase krutt

gualandi.it er bare en pekepinn... må skytes å testes litt i eget våpen...

 

Veldig intr. i ladedata på IMR krutt. Støtter fullt og helt din erfaring med lette ladninger, ikke alltid svaret man får i skuldra er lik det som skjer framover....

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

VV n320 1,65x33 med guilandi sg22 eller B&P z2m21 har jeg skutt mye ryper og kråker med. Kjempefin ladning som setter gode skuddbilder i mine våpen. Men  Vihtavuori koster jo som heroin.... som je.Hagen skriver så er 700x et suverent krutt til lette ladninger 28-30g. Med dette kruttet har jeg ladet mye 1,30x30 med B&P d24 og skutt mye ravn og kråke. Setter fine bilder og tåler kulda godt. Som jeg har sagt tidligere så trenger man ikke 76mm  patroner med 42 g haggel for å effektivt drepe fugl.

 

J.A.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, sexppc skrev:

 

Veldig intr. i ladedata på IMR krutt.

Imr 700x = cx2000 hette 1,28gram krutt, 28gram hagl stjernebrett på 58mm.. her brukte jeg z2m 24 wad med utstanset kork i bunnen for å få rett høyde..

cx2000 hette 1,30gram krutt,30gram hagl stjernebrett på 58mm z2m 24 wad

dette er testede data fra Italia!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...