Jump to content

.38S&W spesial = "vanlig" .38??


ARild...

Recommended Posts

Hei!

 

Nå er jeg lettere forvirret i denne store kaliberverden. :oops:

Har akkurat fått tilbake en bunke godkjente våpensøknader, deriblant søkte jeg på revolver .38S&W spesial.

Under "Politimesterens avgjørelse" har de skrevet: "Innvilget for revolver kal .38"

Etter litt søking på wikipedia finner jeg ut at .38S&W spesial er helt "standard" .38, men at de finnes i forskjellige "styrker" som .38 spesial +P og .38 spesial +P+

 

Eller tar jeg helt feil nå? Trodde .38S&W spesial var et "snillere" kaliber enn std. .38.

Link to comment
Share on other sites

Slurv fra deres side, men "kal .38" må tolkes som .38 S&W Special. Begreper som +P og +P+ betyr at ammunisjonen er ladet til høyere trykk, men de fysiske målene er de samme.

 

Det finnes to standarder innen ammunisjon; Den amerikanske SAAMI og Europeiske CIP. For 38Spl er SAAMI-standard 1180bar, mens CIP er på 1600bar. SAAMI har i tillegg en standard for +P som er på 1350bar. +P+ er ikke noen offisiell standard, men jeg vil tippe den holder seg omtrent på CIP-nivå.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Det kalibret du tenker på er sikkert det gamle kalibret .38 S&W som ble brukt under 1. og 2. verdenskrig i blandt annet Smith & Wesson Vicktory.

Disse gamle revolverene har ofte ett løp som gjør at kulediameteren må opp mot .360 selv om min leverer greie samlinger med .357 og .358 blykuler.

Dette kalibret har ei hylse som er ganske lik 9mm hylsa av størrelse.

Kalibret har også ett kallenavn: .38 Short & Week. :):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...