Jump to content

Sauer-Beretta 12/70


DonSimon

Recommended Posts

Jeg merker meg, både i denne tråden og andre, at viljen til å spørre er langt større enn høfligheten til å svare. Dette er synd, men da får man prøve å gi ett svar uten den nødvendige informasjonen:

Jeg tipper at TS sin blanding av Sauer og Beretta stammer fra det som sto oppført på våpenkortet til bestefar. Og at dette kun er resultat av en kreativ oppføring av saksbehandler på lokalt våpenkontor i gjeldene tid. Dette er ren gjetning, men allikevel mer sansynlig enn at det faktisk har vært ett samarbeid mellom disse to våpenprodusentene.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, 32-40 Win. skrev:

Da har du kanskje ett svar til TS?

Desverre, kjenner ikke historien bak. Enda vanskeligere er det å gi TS ett godt svar uten bilder av våpenet han lurer på. Men dette var første treffet på ett google-søk på sauer-beretta. Noe jeg regner med alle kan gjøre. ;)

http://www.bellandcorbettoutfitters.com/Sauer-Beretta_12ga_S56E.html

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

At Amerikansk/Belgiske Remington satte navnet sitt på Italienske hagler visste jeg fra før. Men at tyskerne kunne finne på slikt hadde jeg aldri trodd (iallefall ikke på 60 tallet). Ja, ja.... man lærer stadig noe.

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Har søkt litt om de nå og finner ulike svar på ulike internasjonale forum.

Av hva jeg kan forstå, med mine tysk- og engelskkunnskaper, ble disse haglene laget av Beretta for Sauer i Tyskland, tilpasset tyske jegere. På 70-tallet slet visst Sauer med salget, derfor ble det solgt rifler under Sauer-Weatherby, og hagler under Sauer-Beretta og senere Sauer-Franchi. 

Forskjellen på min Sauer-Beretta og en vanlig Beretta s56e er visst bare kinnstøtte og "sling-swivels". Om det er mer vet jeg ikke. Men den fungerer hvertfall. 

Og ja, denne ble opprinnelig kjøpt i Tyskland i -74. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...