Jump to content

Våpenamnesti i praksis


Jeger30.06

Recommended Posts

En eldre herremann i min slekt har gått bort, og som omtrent eneste våpeninteresserte/kyndige person i slekta har jeg fått i oppgave å "rydde opp". Sønn og barnebarn av vedkommende er jegere, dog ikke akkurat aktive, og har aldri selv fylt ut en våpensøknad.  

Jeg har ikke fått oversikt enda, men jeg stiller spørsmål selv om jeg ikke har vært der og sett på det selv. Det er snakk om 10-12 våpen, og sønnen kunne ikke finne våpenkort tilsvarende antall våpen i våpenskapet. Sannsynligvis er det alt fra 2-4 av våpen som er uregistrert, kanskje dette er plomberte våpen for alt jeg vet.  

Sønnen har per i dag ingen våpen, har tidligere jaktet elgjakt og dette var med lånt rifle av avdøde. Er vel så gammel at han ikke har trengt å ta jegerprøve, men her kommer mitt første spørsmål, kan han i det hele tatt anskaffe våpen til jakt når han aldri tidligere har hatt det, og ei betaler jegeravgift per i dag? (20+ år siden han jaktet elg)  

Barnebarnet har 1 hagle, betaler årlig jegeravgift.  

De registrerte våpnene er greie, de kan selge eller føres over på barnebarn (ihvertfall) til jakt, fra dødsbo. Jeg nevnte for sønnen våpenamnestiet som nå starter fra 01. Mars, og sa at det nå kan være en mulighet for å selge/føre over våpen som ikke tidligere er registrert. Kanskje sa jeg mer enn jeg burde for jeg vet ikke hvordan dette foregår i praksis. For å ta et eksempel, si at en uregistrert gammel rifle skal selges, skriver man da bare "Våpenamnesti benyttes" på våpensøknaden og fører opp våpeninformasjon som om ingenting er spesielt, eller må man møte opp fysisk på stasjonen for dette? Kan man i det hele tatt selge uregistrerte våpen under amnestiet?  

Sønnen sa at det kan være aktuelt både selge våpen, og føre over til seg selv og hans egen sønn. Jeg nevnte at jeg vet man kan ha 3 våpen på ervervsgrunnlag arv, men at de da ikke kan benyttes. Det var da aktuelt å søke om 3 våpen på hver av de som arv. Og da kommer neste spørsmål, hvordan blir det med uregistrerte våpen som arv? Er det gjennomførbart? Hva skriver man på en våpensøknad når det er snakk om ervervsgrunnlag arv?

Edited by Jeger30.06
Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/Kampanje_320.xhtml

Står mykje fint her, usikker på korleis det fungerer i praksis. Kan vel selvsagt risikere å miste våpna om søknad osv. ikkje blir godkjent..

Står også ''Søke om å få det registrert, slik at du kan selge det videre'', så ville tru at om hensikten er å selge at det burde gå rimeleg greit.

Har vore ute for same sak sjølv der ein kompis arva våpen av ein avdød bestefar. Dette gjekk knirkefritt uten at han hadde jegerprøve osv, men han sa at han hadde planar om å ta den og starte å jakte.

Praksisen varierer nok litt på dei forskjellige lensmannskontora rundt om, på vårt kontor var det ein kjenning som jobba så det var det nok også mykje hjelp i....

Uansett ville eg bare tatt kontakt og spurt.


Mvh Aslak.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...