Jump to content

375. Holland og Holland ladedata


Leikmyras

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til å finne noe ladedata til ei kule som er norsk produsert av performance.no som heter HP FB og veier 250grain.

Ser ut som en spennende kule som jeg gjerne skulle fått prøvd ut før jakta. Er det noen her som har erfaring med denne kula som kan hjelpe meg med litt data.

Med vennlig hilsen Thomas

Link to comment
Share on other sites

Når jeg skal finne ladedata for homogene kuler til mine rifler som disse 250 grain PBP Tonheim .375H&H kulene, bruker jeg publiserte ladedata fra eks Norma og Vihtavuori for en kulevekt høyere. I dette tilfellet, 270 grain (cup&core/mantlede)kuler.

 

Eks:

Vihtavuori N140 Start 61.7 grs, Maks 70.5 grs

Vihtavuori N150 Start 67.3 grs, Maks 75.1 grs

 

Norma 202 Start 66 grs, Maks 69.4 grs

Norma 203-B Start 69 grs, Maks 72.5 grs

 

250 grs homogene kuler burde være super kulevekt i .375'en til jakt i Norge.

Har ladet 150 grs PBP Tonheim kuler i .308 Win og .300 RSAUM, men ikke i .375 H&H.

Har derimot god erfaring med 235 grs Barnes X i min .375 H&H. En fordel med bra hastighet for at ekspanderende homogene kuler skal åpne seg skikkelig på alle aktuelle jakthold

Link to comment
Share on other sites

Synd Tonheim ikke lager PBP kulene lenger, volumet ble trolig ikke stort nok.

De hadde nok håpet på å få levere sine kuler til en eller flere av de store ammunisjonstilvirkerne som Norma, vi hjemmeladere klarte nok ikke å sikre stor nok produksjon...

 

Har bare godt å si om 150 grain .308 PBP kulene som jeg har ladet med, de var vel av typen HPFB(Hullspiss med flat base). Gode hastigheter og svært bra presisjon i de to riflene jeg ladet til.

PBP kulene trenger litt hastighet for sikker ekspansjon, men Tonheim laget også custom kuler på bestilling, der kunden bl.a. kunne få bestemme graden av ekspansjonsvillighet.

Blir hastigheten for stor, mister kulene de ekspanderte flikene som blir til sekundærprosjektiler inne i dyret. Bakre del av kula fortsetter da ufortrødent videre som en slags kort FN kule.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...