Jump to content

Ett punktum - 10.15 jarmann


bubo

Recommended Posts

For en stund siden kom jeg over denne 10.15 hylsa,som viste seg å være eneste kjente eksemplar,grunnet dette lille punktumet etter LARSEN.(Den tråden forsvant dessverre i virusinfeksjonen,sammen med hylsa) :)

normal_20160219_233056.jpg

 

Så heldig kan en vel ikke være igjen,men her om dagen fikk jeg en liten eske med hylser med bl.a noen 10.15 hylser jeg ikke får til å stemme helt med fasiten.(Bunnmerkelista) For meg ser det ut som denne fra 1900 mangler 2 punktum,etter R og P,men lista kan selvsagt være feil eller ikke helt up to date? Lurer også på det nederste merket,skal det være et 3-tall?

normal_20160604_172532.jpg

 

normal_20160604_172616.jpg

 

normal_20160604_172907.jpg

 

Hylse nr 2 er en tysker,fra LORENZ. Her er det et punktum mellom navnet og byen som ikke kommer frem av lista.

(En burde jo lagt ut lista her,men jeg vet ikke helt hvor hemmelig den skal være!) :)

normal_20160604_173031.jpg

 

Tre hylser til,den til høyre har jo de vanlige 5 små firkanter,men de andre to er helt umerket..Er det mulig å fastslå om disse er norske?

normal_20160604_173123.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dine merkinger er helt normale, jeg gikk igjennom samlingen min og de er identiske.

Der skal ikke være punktum mellom/etter R og P på disse 10,15.

Lorenz skal ha punktum mellom navnene, disse ble kjøpt i av forsvaret mener det var 1887.

De umerkede er etter all sannsynlighet norske, Hovedarsenalet. Engang i 1894 gikk man over til å merke med "kryss" og det ser ut til at det sammenfaller med overgangen til røksvakt krutt. Altså har ikke jeg sett svartkruttladede med papirviklet blykule som har dette krysset og heller ikke sett de med nikkelmantlede kuler uten kryss eller årstall.

 

Hvilket skulle bevises :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takker for godt og informativt svar,hva visste vel jeg om at denne tyske hylsa var brukt i Norge allerede i 1887.. :)

Der lå også 3 nikkelmantlede kugler i eska,dvs at disse passer til den med kryss og den fra 1900?

normal_20160605_204217.jpg

 

Tar en kjangs på å poste bunnmerkingslista også,så ser folk hvorfor jeg mente å ha funnet noe litt utenom det vanlige...man bør kanskje ikke tegne patronmerkinger tidlig 1.nyttårsdags morgen! :lol:

 

BEKLAGER;DENNE LISTA VAR VELDIG PRIVAT; PUNKTUM

 

Grunnen til at jeg lurte på de umerkede hylsene var at det ser ut som den tyske har smalere kant ytterst og noe større tennhette..stemmer dette med terrenget tro?

Et tillegg til lista er altså patronen på det øverste bildet i denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den lista er kopi av kopi av kopi. Den er også ganske gammel og det var et pionerarbeid Trond gjorde den gang. Derfor kan der være småting som ikke stemmer helt på en prikk.

I farten så vet jeg at de første norske hadde små boxer-hetter og at de fleste sivile har 6,45mm berdan tennhetter.

 

Kulene du har er til ganske sikkert røkfrie patroner, jeg mener at de rundt 1900 er til mitraljøse. Har sett 94 og 95 som er til gevær og der kan være andre. I 1907 ladet man en del patroner med bly-kule igjen uvisst hvorfor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...