Jump to content

Skamkappa .308


Hans Kristian

Recommended Posts

Vi hadde en fin tråd om 308win og 40cm piper gående!

Dessverre forsvant den under "korrupsjonen"!

Men vi tar det med et smil å begynner på nytt :D

 

Ser for meg en tråd hvor vi kan dele og stille spørsmål om korte 308 piper, 40-46cm, men premissene for denne tråden bør dere være med å forme!

 

Jeg har en Sauer 202 med orginal pipe skamkappa på 40,2cm, Hausken 224XTRM og fire ulike kikkerter i R6 svingmontasjer.

 

Jeg har prøvd:

 

155gr Nosler CC, 44gr N140, fine femskudsserier ca 20mm, kronografert 740-750m/s

 

155gr Nosler CC, 50gr N550, fine femskudsserier ca 20mm, kronografert 790-800-meter/s

 

150gr Hornady IB, 50gr N550, bare fem skudd 18mm, ikke kronografert.

 

150gr Hornady GMX, 50gr N550, bare en serie, "jeg kjente den som åpnet serien" til 26mm. Ikke kronografert, selv om jeg ikke merker trykktegn er sikkert denne "hot-nok"! Ekspanderer fint på 200 meter.

 

180gr Oryx, 47gr N550, ikke prøvd med anlegg, men fem gode tiere liggende med riflestropp. Ikke kronografert, men ekspanderte godt på 200 meter.

 

180gr Sierra RN, som Oryxen over, men ikke sjekket ekspansjon.

 

Alle ladningene over her har så sammenfallende treffpunkt at jeg ikke kan skille dem, skutt på ulike dager og med varierende anlegg. De to neste treffer 4-6 cm lavere!

 

180gr Sierra RN, 40gr N140, alle fem "uten papp mellom". Ikke kronografert, ekspanderer "nok" på 100 meter men heller ikke mer!

 

220gr Sierra RN, 44gr N550, bad konsentrasjon (hue fult av vonde tanker)ikke målt men ca 40mm. Ikke kronografert. Ekspanderte tilstrekkelig på 100 meter. På 200 meter hadde jeg bare en patron igjen, den tok litt skjeft på kannene mine og skrådde ut gjennom kanten på kanne nr.3. Hullene antyder noe ekspansjon, men jeg tør ikke konkludere!

 

Håper at dere vil være med å fylle på i tråden!

Skamkappa, var det en av dere som lanserte, jeg likte det kjempegodt og håper det er ok at jeg låner det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...