Jump to content

Korte inn søk i skogen


higher96

Recommended Posts

Jeg har en hund (stående) som jeg synes går litt for stort i skogen. GPSen viser at han kan ta sveip på rundt 100 meter fra meg. Jeg skulle gjerne hatt han litt nærmere. Hunden er 2 1/2 år og dette er første året med skikkelig jakting. Han gikk litt i fjor også, men da var han ikke helt fast i standen, så jeg gikk ikke så mye med han. I år har vi gått en del, men det er lite fugl å finne, så han får litt for lite jakterfaring, syns jeg. Er det noen som har tips?

Link to comment
Share on other sites

Duetrening kanskje? Da har du hvertfall kontroll på hunden når den står og hva den gjør.

I skogen kan det bli litt uoversiktelig. Mange anbefaler å starte i fjellet med en unghund. Rypene trykker bedre og du ser hunden mer.

Med duetrening (eller annen tamfugl) så får du hvertfall trent på mange fuglsituasjoner på en kveld. Og er det lite fugl der du jakter, så sparer dette deg for mange timer/dager i skogen.

 

Om hunden tar en runde på 100m fra deg så syns jeg ikke det er så ille, hørt om verre avstander :D

Noen som sa at man kan kalle inn hunden når den går for langt fra deg, og så sende den ut i søk igjen. Folk har mange forskjellige meninger da det gjelder fuglehund har jeg funnet ut :)

Link to comment
Share on other sites

100 m er jo kjempe, hadde alle holdt seg innenfor den grensa så. Har man peiler på hunden, og ser hvor den er, er avstanden fin, fuglen hører / ser deg ikke før hunden har festet den i stand, du har bedre muligheter til å gå innpå. du bør være snar :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...