Jump to content

Første rifle


Retorin

Recommended Posts

Hei, jeg er ny her inne. Har lest en god del på kammeret den siste uken ang jakt og våpen. Jeg er veldig nyskjerrig på å starte å jakte, fikk prøve en rifle for en stund siden. Syns det var kjempe gøy. Så jeg har noen spørsmål

 

Hvilken rifle burde jeg kjøpe? Tror jeg vil ha 6.5x55 vil også ha kikkertsikte og lyddemper (har ett stramt budsjett, tenkte rundt 8-12tusen for komplett våpen. men vil ikke ha noe dårlig)

 

Hva trenger jeg?

 

Hvordan starter jeg opp med diverse jakt? (Vet jeg må ta jegerprøven)

 

Kjenner vel så og si ingen som jakter fra før.

 

Er 21 år holder til i nedre eiker

 

Påforhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Valg av rifle er både enkelt og vanskelig. Kjøp det du har lyst til, enkelt og greit! Du vil ha 6,5x55. Det er et godt "universalkaliber", passende fra alt fra fugl til elg. Kjøper du ny pakke, vær obs på at det er spart på kvalitet, blant annet på siktet. De er ikke de beste, men de holder kanskje i starten. Sikter kan byttes ut. Stokken på de billigste pakkene er gjerne sorg og gru, synes jeg. Men se, kjenn og føl. Du velger det du vil ha. Her på forumet får du kanskje ørten forskjellige forslag fra folk som vil fremheve sitt eget merke. Sånn er det bare. Kjøper du brukt, kan du komme over gode Tikkaer og Sakoer, feks, som passer innenfor budsjett. Fordelen med dem er at de er av solid kvalitet. Ulempen er jo at de kan være utskutt og stygge... Det meste ser fint ut på bilder, og merkelig nok er det utrolig mange av dem som bare har gått 500 skudd...

 

Fordelen med å kjøpe billig riflepakke er at du kan få råd til ei billig hagle! For akkurat det vil jeg råde deg til å kjøpe. Det er atskillig lettere å komme seg på jakt med hagle. Småviltkort er ikke vanskelig å få tak i. Det er ikke alltid like lett å få tak i jakt på matvilt med rifla. Vil tro de fleste førstegangsjegere gjerne begynner med revejakt. Det er enkelt å få tak i, og jakttiden er fra 15. juli til 15. april, mye lenger enn høstjakta på fugl. Med både rifle og hagle har du plutselig mange flere muligheter for jakt. Du får helt greie, brukte hagler helt ned i et par tusen kroner. En får da vel muligens ny Baikal ned i den prisen og. Fuglen bryr seg ikke stort om det står Baikal eller Merkel på den. Her er det også å prøve ut litt for å se om den passer, ellers blir det mye bom.

 

Så mine tips er:

1: Rimelig riflepakke, gjerne brukt. Ikke være låst på 6,5x55 da du får større utvalg om du inkluderer .308. De to er det små forskjeller på. Flere merker har ikke 6,5 i utvalget. Du får rett og slett større utvalg å velge i om du tar med .308. Demper MÅ du ikke ha, selv om det er kjekt. Enkel, clean rifle med grei optikk holder i massevis. Demper og annet stash kjøper du senere. Det finnes riflepakker med demper.

2: Skaff deg hagle! Da øker du betydelig mulighetene for å få kommet deg ut på jakt. Bruker du ikke hele budsjettet på riflepakke, kan du få deg ei rimelig hagle, både brukt og nytt.

3: Meld deg inn i den lokale Njff'en og sjekk om de kan ha kurs for nybegynnere, evt andre ting som kan være kjekt.

4: Møt opp på skytebanen. Spør, grav, skryt av andre sitt våpen (da blir folk blide og prater fælt). Si du har lyst å jakte, men kjenner få som driver med det. Plutselig treffer du rette personen og får være med som gjestejeger, får være med en grunneier osv. En kamerat flyttet fra en kommune til en annen og kjente ingen på det nye stedet. Han ønsket å være med på et elgjaktlag da han hadde vært med et par år der han kom fra. Tror jammen han traff blink første gangen... Nå har han eget jaktlag, og jeg måtte visst være med der, selv om jeg egentlig ikke hadde lyst...

5: Her på Kammeret kan du være "plagsom" og spørre. Det er en god del her inne som er både trivelige og hjelpsomme. Med litt hell, er det noen i nærheten av deg som kan ta deg med på jakt.

 

Tips riflepakke: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=50606399&searchclickthrough=true&searchQuery=riflepakke. Sightron SI er mye sikte for penga. Sonic er god demper. Rifla vet jeg ingenting om. Dette er hos Jaktdepotet, bare et riflskudd unna Nedre Eiker.

 

Tips hagle: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64341327&searchclickthrough=true&searchQuery=hagle. Denne er funnet i full fart, men ser det er i Mjøndalen. Her kan du faktisk ta deg en rusletur og se. Er ikke Mjøndalen i Nedre Eiker? :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...