Jump to content

Rekyldemper: spørmål om type og montering.


marlin95

Recommended Posts

Jeg ser at noen av de har en sett skrue, det gjelder den flate modellen, jeg regner med at det er for at den skal monteres helt vannrett. Samtidig så lurer jeg på om den da må sitte på hele tiden, eller kan man ta den av og på uten å endre treffpunktet? Kan settskruen skade gjengene på rifla?

Jeg spør fordi jeg i perioder har lyst til å bruke lyddemper.

 

Jeg har også sett noen rekyldempere som er helt runde og symetriske, det er vel kanskje en ulempe at man blir blendet av munningsflammen, eller er ikke det noe problem? Samtidig kan man kanskje ta disse av og på uten å få treffpunkt endring?

Link to comment
Share on other sites

"Den flate modellen" Tenker du da på vektor sin brems? God brems som funker bra. Settskruen går mot en utskiftbar gjengebøssing slik at den ikke går direkte mot gjengene på pipa. Kan skade gjenger på bøssing. Putt et blyhagl/tilsvarende inn der, da slipper du det. Mhp treffpunktforandring er det ingen fasit. Prøv... Blending har jeg ikke opplevd noe problem med. Om rund er like bra som en vektor kommer an på hvordan den er konstruert, men av vanlige runde rekyldempere vil jeg tippe det ikke er noen som er like effektive som vektor.. eller RPS.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vektor sin compact .30 demper, veksler mellom den og en Atec Maxim demper, for meg er det begrensing hos skytter ikke redskap. Ligger rundt 10 og 9 uansett på 100 meter.

 

Ang montering på en "flat" brems, sjekk hva produsenten sier, hvis det er vektor sin så har de en monteringsvideo. Den må ikke bare være vannrett men og riktig vei opp, den har hull i topp for å unngå munningsvipp. Jeg skrudde ikke sett skruen hard nok til første gang, så fikk plutselig sidelengs kast på rifla da bremsen hadde løsnet og vridd seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...