Jump to content

Ny beaglevalp!


northpile

Recommended Posts

Heisann godt folk! :)

 

Finnes mye bra info her inne, å bra er det. Men å få erfaringene som perler på en snor her hadde jo vært utmerket:)

Om 2 uker henter jeg beaglevalpen Ailo:) Både jeg og sambo gleder oss stort, etter vi måtte omplassere huskyn vår i vinter. Dette pga operasjon i akilles, og 3 mnd på sofa.

Men nå får vi snart vår nye i heimen, og trenger rett og slett tips og råd som kan være greit å ha i bakhue både i hverdagen hjemme, i skogen osv.. Dette blir vår første egne drivende hund, selv om vi har erfaring med setter, collie,strihårdachs og dunker (jagde ikke, var bare gal etter småfugl) fra før. Beagle har jeg begrenset erfaring med (vært med på et par loser, ekstremt morsomt) , men har falt helt pladask for rasen.

Grubla godt igjennom, men funnet ut at en hund passer perfekt inn i vårt noe aktive liv også utenom jakta. Hva kan være greit å tenke på under oppdragelse fra valpestadiet?

Blir 1,5 uke hjemme med valpen, før ferien er over. Har heldigvis mulighet til å ha med hunden på jobb, lufte litt 1 gang hver time, samt lengre lufting i lunsjpauser etc... Dama har tatt fagbrev som frisør, og går ned til 80 % stilling, og vil få bedre tid hjemme, så trenger ikke å ha han med på jobb hver dag. Hvor lenge bør jeg ha han med på jobb/holde øye med han på dagtid slik?

Har hundegård, hvor han fritt går ute og innendørs med seng, mat og vann. Hvordan få en skånsom men effektiv tilvenning til hundegård på dagtid? Selvfølgelig innendørs eller på tur med "flokken" uten om arbeidstid.

Alaska huskyn krevde jo ekstremt med trening både mentalt, og fysisk. Hvis hu ikke fikk nok, var hun en stressa sprettball innendørs, noe jeg helst vil unngå med denne. Hva vil være "passe" trim for en beagle? Nå tenker jeg selvfølgelig ikke som valp, da en lekerunde på plena kan være nok, men som voksen?

 

OG hvordan få han tent på spor, og rett spor? Hare og rådyr, muligens rev. Ønsker også å få han elgrein, for det er dachsen vi jakter med, og det er vanvittig behagelig:) Mulig jeg virker helt dum, men har faktisk en del erfaring med hunder, hatt hele livet av forskjellige raser. Men som sagt, ny rase denna gang ( og ikke minst individ) så derfor jeg gnåler litt :) Takker pent for alle svar :D :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...