Jump to content

Kjøpe Simmons kikkert?


zesto

Recommended Posts

Heisann! Ny på forumet! :)

 

Vurderer og kjøpe ny kikkert, har arvet en Tasco av min farfar, men sliter litt med dugg så trenger ny.

Driver og kikker på en Simmons predator quest 6-24X50mm, Er en i området som skal selge.

Noen som har prøvd disse? er vell en billig kikkert, men virker som god kvalitet.

 

Jakter elg/rådyr og rev med børsen. er en Tikka t3 super varmint 6.5x55.

Skjøt min første elg i fjor, på 30-40m med 6x40 på tasco kikkerten. Kan 6x50 bli for mye forstørrelse?

får kikkerten til en billig penge, men føler også at jeg kan ha mer igjen om jeg legger til mere, og kjøper en dyrere.

 

Finner ingen spesiel info om den på nettet, så håper noen her har erfaring med den :)

Link to comment
Share on other sites

6x40 og 6x50 har samme forstørrelse, objektivstørrelser sier bare hvor mye lys som slipper gjennom åpningen på siktet (sånn i teorien før man starter å gå i dybden)

så hvis du trives med 6x på tascoen så vil du mest sannsynligvis trives med 6x på sommonsen også, sånn rent forstørrelsesmessig. personlig så ville jeg nok gått for ett litt annet sikte til storviltjakt, noe i 3-9/12 retningen. 6-24 er voldsomt med forstørrelse, bruker selv 4-16x på kråker og den slags på 100m.

 

ville heller gått for ett slikt http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... eiss+terra til litt allroundjakt (noe jeg også gjorde).

men selvsagt, hvis du får den rimelig nok, så kan du jo ta den med på banen og se om du trives med forstørrelsen, for så å selge den hvis det ikke falt i smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde en Predstor Quest 4.5-18x44 på salongrifla. Stor og solid sak som nok tåler litt juling. Kurant paralaksejustering via tårn på siden. Trangt synsfelt, med "sugerørfølelse" på høyeste forstørring, og nøye på øyeplassering. Ikke det enkleste med tanke på raske skudd. Optisk som andre billigsikter, ikke det beste. Ikke spesielt bra i motlys. Ikke prøvd under vanskelige forhold ellers. Funket greit uansett til mitt bruk; på skytebanen og til avretting av kongler sammen med datteren min (hennes våpen og sikte) i dagslys. Følte ikke det var penger ut av vinduet. Fikk jo det jeg betalte for. Ga vel omtrent akkurat 2 000,- for mitt, inklusive frakt fra USA. Tror muligens jeg solgte det for en tusenlapp etter et år. Husker ikke. Det var en kompis som a solutt ville ha det. Advarte mot høy "billigfaktor" optisk, men han liker det lell. :-)

 

Konklusjon: Greit nok, men ikke forvent gull.

 

Tenk på hva du skal bruke siktet til. Jeg ville ikke brukt et sikte med dette forstørrelsesområde til jakt som du nevner. Til korte hold er det bra med lav minsteforstørrelse, som gir bredere synsfelt og mulighet for raskere å finne målet i siktet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...