Jump to content

Haglhylse NORGE


bubo

Recommended Posts

normal_20150517_230923.jpg

normal_20150517_231113.jpg

normal_20150517_231012.jpg

Hei på kammeret :wink:

Første forsøk på et innlegg her.

Samlet litt på patroner bak på 80-tallet,har lagt i kasser og esker siden dengang,men fikk etpar kataloger av en vestlendig i våres og det fikk meg til å grave litt...

Fant blant annet denne hylsa,som dessverre har vært brukt som kruttmål antagelig,og den får jeg ikke til å stemme med noen av nitedalhylsene i katalogen.Nå kan det jo selvsagt være at min katalog ikke er helt oppdatert...

Eneste igjen av skrift er RØG

Culoten er liksom delt i to,nederste delen 8mm og hele 23mm..

Noen som har bilde av hele patronen? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ser jeg har registrert den merkingen i min gamle katalog men jeg kjenner ikke til slik dobbel culot. Derimot så kjenner jeg en patron med ganske høy culot i ett stykke, 25mm, med slik merking.

Patronen din har trolig vært en NRS Nitedals Røgfrie Sportskrutt da skal pappen ha en grønlig farge, grønnfargen varierer en del. Eneste alternativet er en FRG Frølichs Røgfrie Graat med ugle, da skal den trolig være grå, men jeg har aldri sett nevnt spesielt høy culot på disse.

 

Der ble etter hvert mange varianter på Nitedals patronene/hylsene fra de begynte med slike ca 1907 til de ble overtatt av Norsk Sprængstoffindustri i 1917. Jeg har en annonse fra 1908 som inneholder patroner jeg ikke kjenner (fargen)

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for svar!

I min kopi er det også håndskrevet inn en røgfrie sportskrudt,matt grønn papp,med 25 mm culot,men den skal være merket ELEY NORGE....?

Som du ser på bildet er den sammenlignet med en annen culot med mindre skrift,regner med det er de to kjente utgavene som er med i katalogen,16 og 16a?

Uansett,artige gamle saker...finns katalogen i farger forresten,skulle jeg riktig likt og hatt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...