Jump to content

Skaft i ibenholt, med spacer av valbjerk!


catovs90

Recommended Posts

Har fått en del skaftemner i det siste og har valgt meg ut et av de bedre bladene jeg hadde for hånd og har bestemt meg for at den neste kniven jeg lager skal være en pen og god jakt/turkniv til meg selv. Problemet er at jeg har lyst og lage skaftet av denne i ibenholt med mellomlegg/ spacer på ca 2-3 cm i valbjerk! Har laget i begge materialer før men ikke sammen og ser for meg følgende problemstilling: pussestøv som farger av! Testet med å holde to biter sammen og pusset lett meg 240k papir, dette gav misfarging på valbjerka.

 

Mitt spørsmål blir da, vil dette bli bedre med finpussingen, kan det forebygges eller er det helt umulig å få til denne komboen? :)

 

På forhånd takk :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget endel kniver med forskjellige tresorter, og opplever det samme som deg..

Jeg har funnet ut at det beste jeg kunne gjøre, var å lage med mellomlegg mellom treslagene. Sølvtinn, vulkanfiber..

File ned overgangene, og deretter pusse bjørka for seg selv, for å rense opp porene så de ikke blir fulle av støv.

Vasker av ibenholten med vann, og lar den tørke helt, før jeg oljer, slik at jeg ikke skyver fint støv over igjen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...