Jump to content

Vinkel på toppjakt og skytestillinger


zkur

Recommended Posts

Hei, dere som går på toppjakt :)¨

om dere må ta skudd på avstander som krever maks presisjon hvilke stilling bruker dere da?

jeg tenker at selvfølgelig er liggende stilling best, men hvordan løser dere dette med anlegg av rifla, foretrekker dere to fot, sekk ? har dere støtte under kolben også?

Hvordan gjør dere det med helning av rifla i forhold til at fuglen sitter oppe i treet?

Link to comment
Share on other sites

Det er mange veier til Rom.....

 

Man bruker sekk, tofot, stubbe, snø..... whatever.

 

Jeg bruker mest sekk under fortre, gjerne med handa under. Finner en god stilling i snøen. Ofte får man nok vinkling av det, på de aktuelle avstandene. Ellers kan man finne en forhøyning i terrenget som man legger sekken på.

Ett godt tips, som jeg ikke har fått testet selv ennå.... :oops: er å "sope" sammen en haug av snø. Legg et tøystykke (snø-kamo til sekken...) oppå denne igjen. Plasser børsa på toppen, og trykk den ned i snøen og deg selv etter. Her blir våpenet nesten støpt fast og svært stødig. Det avhenger dog at man har litt avstand til fuglen så den "tåler" at man gjør seg klar.

 

Bruk de hjelpemidler du har mulighet til og trives med. Pass på at du har kroppen bak geværet i all situasjoner, så du unngår feil med opptak av rekylen. Dette er viktig! Man kan også med fordel trene litt på det så man ser hvor stor forskjell det gjør med ulikt rekylopptak.

Du vil bli overrasket over hvor stødig du ligger i dyp snø med geværet i anlegg.

 

Det vil sikkert komme flere tips, det er som sagt mange måter å gjøre dette på. Ta til deg tips, test gjerne, og bruk de som passer deg best!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...