Jump to content

Savage vs Zastava


Nybegynner1

Hvilken billig rifle  

11 members have voted

  1. 1. Hvilken billig rifle

    • Savage axis 223 Rem
      4
    • Zastava Mini mauser 223 Rem.
      7


Recommended Posts

Er nesten nyutdannet jeger, og har tenkt og gå til innkjøp av ei rifle til rådyrjakt.

Har ikke penger i toalett skålen etter jeg har vært på do, så derfor ser jeg på rimelige modeller.

Skyter også links, så det er og fåretrekke når jeg først skal kjøpe selv.

Har sett på Savage axis 223 rem, og Zastava mini mauser 223 rem.

Begge fra jaktdepoet.

Har snakket med jaktdepoet, og prisen på savage axis er nå 4999,-

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med noen av disse? eller merkene generelt.

Eller andre tips og komme med:-)

Som nick tilsier; Nybegynner

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har aldri lagt mine klamme hender på en Zastava, men jeg har skutt litt med en Savage Axis...

I kjøpsprisen kan du likegreit medberegne et nytt avtrekk og en bedre (stivere) stokk.

avtrekket (målt med fiskevekta mi) var på 2,5kg, med mye og ujevnt kryp.

samtidig som stokken er såpass myk at den gir etter for den tunge avtreksvekten... :shock:

 

 

Jeg ble ihvertfall ikke overbegeistret for axis :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en M85 i 223rem og jeg må si at den er den riflen som oftest blir med meg ut fra skapet når jeg trenger en rifle med på tur, den er kort og lett, altså hendig å ha med, jeg skyter bra med den da den samler det meste av amo jeg har prøvd i den innenfor en snusboks størrelse.

Nå har jeg ikke prøvd tyngre amo enn 55grs i den men Fiocchi 55grs som jeg bruker nå går både helmantel og blyspiss om hverandre innenfor 50mm på 100m og det er godt nok for meg til å skyte rev, gås og ett å annet rådyr. Seller&Belliot blyspiss og American Eagle helmantel går også helt greit om hverandre i våpnet mitt.

Når jeg kjøpte den ny fra JaktDepotet så slurvet den på matingen fra magasinet, avtrekket var litt tungt og hakkette og stokken var tørr, men jeg liker å pusle litt med våpnene mine for å få et forhold til dem, så...

Jeg brekte inn løpet (skyte, pusse, skyte, pusse osv osv) beddet stokken, oljet stokken gang på gang og justerte litt forsiktig på avtrekket så det ble lettere og brukte geværet flittig på banen og etterhvert så mater magasinet jevnt, avtrekket er jevnt og sluttstykkets røffe gange har slitt seg til og fungerer nå fint for mitt bruk.

Hvis du har innsikt og tid til å pusle litt med våpnet for å få det bra, så skal du vurdere en M85 pga størrelse, vekt og pris. Hvis du vil ha noe som er mere "ferdig" ut av esken men i samme størrelse så se på CZ 527 American. Hvis du vil ha problemfri skyting med en gang og ønsker å bruke tyngre kuler så antar jeg du bør se mot Tikka eller andre velrenomerte merker.

Legger ved en link til en tidligere tråd om Zastava der jeg igjen har linket til andre tråder, så får du lese litt.

Lykke til, nå drar jeg på banen å skyter litt men "mini mauseren" min :winke1:

viewtopic.php?f=14&t=107656

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...