Jump to content

Prosjekt - Meopta 3d Turret


Sti4n

Recommended Posts

Hei!

 

Har en Meopta Artemis 3000 3-12x56 kikkert som det er umulig å skaffe utvendige justerbare turrets til.

Dette er ikke den nyeste hotteste modellen, men den har bra glass og holder på klikkene.

 

Så jeg tenkte at det burde være mulig å lage noe som passer i 3D printet plast på nettet.

 

Jeg har ingen tidligere erfaring med 3D plast, så jeg legger ut det jeg har lært, om noen andre har tenkt samme tanke.

 

Planen er å printe ut etiketter fra denne siden, om dette funker bra

 

Først og fremst måtte jeg måle ut og tegne opp en prototype.

Valgte å bruke Shapeways som leverandør da de er anerkjente og kan levere raskt og billig.

 

Prototypen ble seende ut slik:

UwtEwNs.png

Og en støttering under for å skjule gjenger til den gamle turrethetten og for å kunne tegne opp et index-punkt under.

Mqt5xEd.jpg

 

Etter dette var på plass lastet jeg ut og ventet noen dager, så vips var UPS på døren.

Kjapt, rimelig og bra.

 

J1DlPQV.jpg

 

Valgte bruke sort plast for at det skulle matche kikkerten bra.

 

Lærte etterhvert at plasten faktisk ikke er vanntett...

Plasten blir printet ut lagvis fra et pulver og dette gjør at det blir mikroskopiske glipper mellom plastkornene.

 

Skal teste ut å dura/cerakote male disse og se om det holder.

 

Den sorte plasten jeg bestilte, er en malt finish og under denne er den hvit.

Og siden jeg likevel skal overmale den er dette trolig ikke nødvendig.

 

Prototypen så og føltes meget bra ut, men den har litt følelse av å være laget av en slags steinhard plast velur, i mangel på noe annet som ligner.

 

Fant fort ut at ringen under, som jeg hadde tenkt å gjenge ned over gjengene, var alt for hard og med for tett tilpassing til at dette skulle gå bra.

Og hullet jeg hadde laget til skruene var også med for lite klaring slik at skrujernet mitt nådde ikke helt ned.

 

Men med kniv, borr og pussepapir, ble det mye bedre

JrCNVJG.jpg

coXvaw9.jpg

 

 

Her er den ferdig montert:

ou5uw4k.jpg

3JvdQuC.jpg

 

Syns selv dette så meget bra ut !

Og det fungerer smertefritt og materialet virker supersterkt.

 

Da gjenstår det å finne ballistikk som passer for print og å male over dem.

Har funnet noen guider på nettet om å impregnere plasten i en mix med aceton og superlim, men håper dette ikke blir nødvendig når lakken er lagt på plass.

 

Om dette blir bra får neste prototype litt mer generøse klaringer.

 

Shapeways bruker utstyr som koster en del mer en det som kan skaffes til hjemmebruk, så jeg tror dette er så bra det kan bli i dagens 3D print marked.

De har også andre materialer, som stål, men jeg vil ikke ha mer vekt på dette allerede store kikkerten.

 

Er det noen andre her som har gjort seg erfaringer med 3D plast som kan være nyttige, så tar jeg gjerne mot tips :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...